فروشگاه ساز ناپ کامرس - ناپ فارسی
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

راهنمای بهینه‌سازی سئو فروشگاه اینترنتی ناپ‌کامرس – بخش اول

راهنمای بهینه‌سازی سئو فروشگاه اینترنتی ناپ‌کامرس – بخش اول

فروشگاه اینترنتی شما دارای دو دسته مخاطب است. مشتریان/کاربران فروشگاه و موتورهای جستجوگر. در صورتی که قصد داشته باشد تعداد مشتریان و کاربران فروشگاه خود را افزایش دهید و احتمال فروش را بیشت کنید شما باید هر دو دسته مخاطب را مدنظر قرار دهید.


به دست آوردن رتبه‌ای مناسب در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر (Google, Bing, Yahoo) نیاز به بهینه‌سازی صفحات برای موتورهای جستجوگر یا به صورت مختصر سئو (SEO) دارد. به منظور کسب بهترین نتیجه و جلب بیشتر مشتری‌ها، کسب اطمینان از بهینه بودن سئو فروشگاه بسیار مهم است.


بهینه‌سازی سئو برای تمامی وب‌سایت‌ها مهم است. ولی سئو مؤثر و بهینه‌شده برای فروشگاه‌های اینترنتی و تجارت‌های الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه این پست در رابطه با ماهیت سئو و روش‌های بهینه‌سازی سئو فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپ‌کامرس (nopCommerce) صحبت خواهد شد.


توجه: این مطلب به صورت دو بخش ارائه خواهد شد. در صورت تمایل بعد از مطالعه این بخش به منظور کسب اطلاعات بیشتر به پست بعدی مراجعه بفرمایید.


معرفی سئو فروشگاه‌های اینترنتی و تجارت الکترونیک


بهینه‌سازی سئو فروشگاه باعث می‌شود تا فروشگاه شما در اختیار مشتریان و کاربرانی قرار بگیرد که قصد دارند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.


در گذشته تنها استفاده از برخی کلمات کلیدی به تعداد دفعات بالا در صفحات مختلف فروشگاه باعث افزایش رتبه فروشگاه در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر می‌شد. ولی با گذشت زمان روش‌های بهینه‌سازی سئو تکامل یافته و تکرار کلمات به تنهایی کاربرد نخواهند داشت. ارائه محتوای سودمند به همراه تجربه کاربری لذت بخش کلید اصلی در بهینه‌سازی سئو یک فروشگاه اینترنتی است.


در ادامه روش‌های گوناگون و مفید به منظور بهینه‌سازی سئو فروشگاه‌های اینترنتی ارائه خواهد شد.


8 روش کاربردی بهینه‌سازی سئو فروشگاه‌های اینترنتی ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپ‌کامرس (nopCommerce)


بهینه‌سازی سئو یک فروشگاه اینترنتی، امری نیست که با یکبار انجام دادن به دست آید، بلکه فرایندی است که باید همواره پیگیری شود. ولی برخی موارد است که به عنوان "پایه و اساس" سئو در نظر گرفته شده که با اعمال صحیح این موارد، بخش بزرگی از فرایند بهینه‌سازی سئو فروشگاه انجام خواهد شد.


صاحبان فروشگاه باید در نظر داشته باشند که زمان و انرژی مورد نیاز برای اعمال برخی از این روش‌ها و فرایندها متناسب با تأثیر آنها بر بهینه‌سازی سئو فروشگاه نخواهد بود. صاحبان فروشگاه باید با استفاده از دانش خود درباره محتوای فروشگاه و مشتریان آن و اینکه چه مواردی بیشترین ارزش را برای فروشگاه آنها خواهد داشت استفاده کرده و از ابزار مدیریت محتوای (CMS) موجود فروشگاه به منظور بهینه‌سازی موارد مشخص بهره ببرند.


1- تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی (Keyword)


قبل از ایجاد دسته‌بندی‌ها و صفحات محصولات، صاحبان فروشگاه باید در رابطه با کلمات کلیدی تحقیق کنند. کلمات کلیدی به صاحبان فروشگاه نشان خواهد داد که مشتریان به دنبال چه مواردی هستند و قصد دارند تا این موارد به چه شکل و فرمتی به آنها ارائه شود.


ابزارهای بررسی کلمات کلیدی فراوانی در سطح وب وجود دارند. سایت‌هایی مانند SEMrush و Ahrefs می‌توانند در ازای دریافت مبلغی، اطلاعات لازم را در رابطه با کلمات کلیدی استفاده شده در موتورهای جستجوگر در اختیار صاحبان تجارت قرار دهند. در صورتی که پرداخت این مبلغ برای صاحبان فروشگاه امکان‌پذیر نیست، صاحبان فروشگاه می‌توانند با مراجعه به یکی از موتورهای جستجوگر معروف و با استفاده از بخش "پیشنهادهای" این موتورها، تحقیقات خود را در رابطه با کلمات کلیدی، سؤالات و مشکلات مهم موجود انجام دهند. صاحبان فروشگاه تنها لازم است در بخش جستجو عبارتی کوتاه و مرتبط را تایپ کرده تا مجموعه‌ای از کلمات کلیدی و سؤالات مرتبط برای آنها به نمایش درآید.


یکی از منابع بسیار سودمند هنگام جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با کلمات کلیدی، موتور جستجوگر فروشگاه اینترنتی آمازون (Amazon) است. صاحبان فروشگاه می‌توانند از کلمات کلیدی و ساختار دسته‌بندی محصولات این فروشگاه به منظور بهبود ساختار و سئو فروشگاه خود استفاده کنند.


یکی از سؤالاتی که ممکن است برای شما پیش‌آیید این است که به چه تعداد کلمه کلیدی نیاز است؟ در جواب باید گفت که تعداد مشخصی برای کلمات کلیدی وجود ندارد. اگر توجه چندین صفحه مختلف فروشگاه بر روی یک کلمه کلیدی باشد، این امر باعث می‌شود که این صفحات بر سر این کلمه کلیدی به رقابت بپردازند که این امر مناسب نخواهد بود و باعث خواهد شد تا برخی از صفحات فروشگاه از نظر سئو بهینه نباشند.


بهترین روش، قرار دادن حداقل یک کلمه کلیدی خاص برای هر صفحه است. اگر کلمه کلیدی دارای مترادف یا کلمات مشابه باشد، این کلمات نیز باید در آن صفحه قرار گیرند. توجه داشته باشد که اگر کلمه کلیدی مناسبی برای صفحه مورد نظر شما وجود ندارد، بهترین راه‌حل این است که با استفاده از دانش خود برای صفحه مورد نظر یک کلمه کلیدی جدید ایجاد کنید (تحقیقات نشان داده است که 15% از جستجوهای انجام شده در موتور جستجوگر Google، کاملاً جدید هستند).


2- دسته‌بندی کلمات کلیدی


پیدا کردن و به دست آوردن مجموعه‌ای از کلمات کلیدی، سؤالات مهم و دیگر موارد مشابه زمان زیادی نخواهد برد ولی استفاده مناسب و بهینه از این مجموعه یافته‌ها تنها با دسته‌بندی آنها امکان‌پذیر خواهد بود. ایجاد فهرستی با نظم از کلمات کلیدی و سؤالات بر اساس دسته‌بندی محصولات موجود در فروشگاه بسیار مهم است. سعی کنید کلمات کلیدی که مرز بین دسته‌بندی‌های گوناگون را مشخص می‌کند پیدا کرده و از آنها در بهترین شرایط استفاده کنید.


در صورتی در زمان جستجو برای کلمات کلیدی با سؤالات یا مشکلات خاص روبه‌رو شدید که مشتریان و کاربران قصد دارند راه حل مناسبی برای آنها پیدا کنند، سعی کنید برای تولید محتوا مانند راهنمای کالاها و پست‌های بلاگ از این سؤالات و مشکلات استفاده کنید.


3- ساختار و معماری وب‌سایت و فروشگاه


در سئو، منظور از معماری، ساختار و روابط سلسله مراتبی موجود بین صفحات یک فروشگاه یا وب‌سایت است. یک فروشگاه با معماری خوب نه تنها به کاربران/مشتریان خود این اجازه را می‌دهد تا محصول یا مطالب مورد نظر خود را به راحتی پیدا کنند، بلکه به کاوشگر‌های موتورهای جستجوگر (Crawler) کمک می‌کند تا فروشگاه را به راحتی طی کرده و تمام صفحات را بررسی کرده و روابط بین صفحات را ذخیره کنند.


بعد از یافتن و دسته‌بندی کلمات کلیدی و تشخیص قرار دادن کلمات کلیدی در جای مناسب، نوبت به قرار دادن دسته‌بندی‌ها، محصولات و دیگر صفحات فروشگاه در مکان مناسب از نقشه سایت (Sitemap) میرسد.


فروشگاه‌های ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپ‌کامرس (nopCommerce)، دسته‌بندی‌های ایجاد شده را به صورت خودکار در منوی بالای صفحه قرار خواهند داد. در صورتی که قصد داشته باشید دسته‌بندی را به منوی بالای صفحه اضافه کنید یا دسته‌بندی را از منوی بالای صفحه حذف کنید، تنها کافی است به بخش پنل مدیریت > دسته‌بندی‌ها > {نام دسته‌بندی مورد نظر} > ویرایش رجوع کرده و گزینه "قرار دادن در منو" را فعال یا غیر فعال کنید.


یکی دیگر از ابزارهای پر استفاده در فروشگاه‌های ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپ‌کامرس، "خرده نان" (Breadcrumbs) است. کاربران و مشتریان فروشگاه می‌توانند با استفاده از این بخش به سرعت موقعیت خود را در بین صفحات فروشگاه شناسایی کرده و به صفحه مورد نظر خود مراجعه کنند. به عنوان مثال، خرده نان در صفحه محصول شماره 1 برابر خواهد بود با:


- "صفحه اصلی/نام دسته‌بندی/محصول شماره 1"


صفحه اصلی و ریشه خرده نان به صورت پیش فرض بر اساس تنظیمات منو فروشگاه است. به منظور ویرایش ریشه خرده نان فروشگاه (تغییر نام "صفحه اصلی") باید به بخش پنل مدیریتی > تنظیمات > زبان‌ها > {زبان فروشگاه} > مشاهده منابع زبان رفته و مورد "Categories.Breadcrumb.Top " را جستجو کرده و تغییر دهید.

(تصویر 3)


در صورتی که قصد دارید ادامه روش‌های بهبود سئو فروشگاه را مطالعه کنید، لطفاً به ادامه این مطلب در پست بعدی مراجعه بفرمایید.

نظر خود را بیان کنید