آموزش جامع و قدم به قدم برای اخذ ای نماد سایت
اگر صاحب کسب و کاری هستید، لازم است بدانید اعتماد کاربران و مشتریان مهم ترین فاکتوری است که یک کسب و کار بتواند محصولات یا خدمات خود را ارائه کند. یکی از راه کار های جلب اعتماد کاربران، اخذ ای نماد برای سایت است. در واقع با داشتن ای نماد کاربران حس بهتری نسبت به کسب و کار شما دارند و می دانند که در صورت وجود مشکل، راحت تر می توانند شکایت خود را پیگیری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کار های اینترنتی به دنبال دریافت ای نماد برای سایت خود هستند تا راحت تر بتوانند اعتماد مشتریان را جلب کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل ای نماد، اهمیت آن برای کسب و کارها و مراحل دریافت آن بپردازیم! پس اگر کسب و کاری دارید و می خواهید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی کامل آن بپردازیم.
ای نماد چیست و چرا برای کسب و کار های ایران اهمیت زیادی دارد؟
فرض کنید کاربری هستید که وارد یک فروشگاه اینترنتی شده اید و این فروشگاه آن قدر معروف نیست که به راحتی بتوانید اعتماد کنید. شما به عنوان یک کاربر حق دارید که شک کنید که آیا واقعاً این فروشگاه قرار است محصول یا خدماتی به دست شما برساند یا قرار است پول خود را هدر بدهید؟ کاربران هم هنگامی که وارد فروشگاه اینترنتی شما می شوند، چنین حسی نسبت به سایت خواهند داشت و اگر معروف نباشید، دچار شک می شوند. این موضوع تا چند سال پیش که فروشگاه های بزرگی نظیر دیجی کالا هنوز خیلی طرفدار نداشت، بیشتر هم بود. اما در حال حاضر به لطف فرهنگ سازی هایی که فروشگاه های اینترنتی بزرگ انجام داده اند، خیال کاربران راحت تر است. با این وجود اگر بتوانید اعتماد آن ها را بیشتر جلب کنید، کاربر شما راحت تر خواهد بود. ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی، نمادی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به سایت ها و فروشگاه های اینترنتی ارائه می شود. این نماد نشان می دهد که یک کسب و کار اینترنتی واقعاً وجود دارد و با خیالی آسوده می توانید از آن ها خرید کنید.
یک سایت هنگامی که نماد اعتمالد الکترونیک دریافت می کند، شرایط و ضوابطی را قبول کرده است و در صورت بروز مشکل، قابل پیگیری است. در لوگوی ای نماد هر سایت، شماره تماس به همراه آدرس شرکت یا دفتر مربوط به آن فروشگاه هم درج شده است و این شماره ها تایید شده است! یعنی هنگامی که یک فروشگاه اینترنتی شماره تماس و آدرس خود را وارد می کند، ای نماد آن را احراز هویت می کند. اگر به عنوان کاربر وارد یک سایت یا فروشگاه اینترنتی که ای نماد دارد شوید، کافی است بر روی لوگوی آن کلیک کنید تا وارد صفحه اطلاعات آن فروشگاه اینترنتی شوید. همچنین باید توجه داشته باشید که صفحه نماد به صورت یک صفحه سایت بارگذاری می شود و عکس نیست؛ برخی از سایت ها به جای لینک معتبر از تصویر استفاده می کنند که باید کاملاً حواستان به این موضوع باشد.
انواع لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی (Enamad) و معنای آن ها
نماد اعتماد الکترونیک انواع مختلفی دارد که متناسب با نوع کسب و کار ارائه می شود! هر چقدر ای نماد معتبر تر باشد، آن فروشگاه اینترنتی هم اعتبار بیشتری دارد و با خیال راحت می توانید از آن سایت خرید کنید. در کل 3 نوع لوگوی ای نماد وجود دارد که به صورت زیر هستند:
- لوگوی موقت: این نماد در ابتدای ثبت نام هر سایت در ای نماد ارائه می شود که پیش از احراز هویت، به سایت ها داده می شود. در واقع این نوع نماد به این معنا است که سایت مورد نظر در سایت ای نماد ثبت نام کرده است اما هنوز مدارک و مشخصات آن احراز هویت نشده است. بنابراین چنین سایتی با این که احتمالاً مورد اعتماد است اما هنوز هم نمی توان به آن اعتماد زیادی کرد. البته سایتی که در ای نماد ثبت نام می کند، احتمالاً واقعی و قابل اعتماد است! زیرا مدارکی که برای ای نماد ارسال می شود، باید کاملاً واقعی باشد، در غیر این صورت تایید نخواهد شد.
- لوگوی یک ستاره: یکی از انواع لوگو های ای نماد، لوگوی یک ستاره است که بسیاری از سایت ها چنین نمادی دارند. نماد یک ستاره به معنای احراز هویت کامل سایت یا فروشگاه اینترنتی توسط ای نماد است و به راحتی می توان به آن سایت اعتماد کنید. کسب و کارهای مختلف برای دریافت این نماد باید شرایط ای نماد را داشته باشند و در صورت داشتن آن ها، ای نماد لوگوی اعتماد الکترونیک را به آن ها اعطا می کند. هنگامی که مدارک شما تایید و احراز هویت شود، لوگوی موقت به لوگوی یک ستاره تبدیل می شود و البته این نماد تنها تا 2 سال اعتبار دارد و پس از آن باید مجدداً تایید شود.
- لوگوی دو ستاره: این نوع لوگو را می توانیم تکامل یافته لوگوی یک ستاره بدانیم! زیرا تنها تفاوت لوگوی یک ستاره و دو ستاره، داشتن SSL توسط سایت اینترنتی است. هنگامی که شما لوگوی یک ستاره اخذ کردید، کافی است پروتکل اس اس ال را بر روی سایت خود فعال کرده و سپس درخواست لوگوی دو ستاره کنید. لوگوی دو ستاره به مراتب اعتبار بیشتری نسبت به لوگوی یک ستاره دارد و با توجه به این که لوگوی دو ستاره بالاترین سطح اعتماد در ای نماد را دارد، کاربران خیلی راحت تر به شما اعتماد خواهند کرد.
داشتن ای نماد هزینه زیادی برای شما ندارد اما به افزایش اعتماد مخاطبان کمک زیادی می کند. پیشنهاد می کنیم حداقل نماد یک ستاره را برای سایت خود اخذ کنید تا خیال کاربران از خرید خود راحت باشد. در بخش بعدی شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک را بررسی می کنیم تا راحت تر بتوانید ای نماد سایت خود را دریافت کنید.
شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای کسب و کارها چیست؟
هر کسب و کاری برای آن که بتواند ای نماد دریافت کند، باید شرایطی داشته باشد! این شرایط باعث می شود تا کسب و کار هایی که واقعاً نیازی به دریافت ای نماد ندارند، نتوانند لوگوی ای نماد را داشته باشند. 5 شرط اصلی برای دریافت ای نماد عبارت است از:
1.ارائه خدمات یا محصولات در سایت کسب و کار
ای نماد برای این است که اگر کاربری بخواهد محصولات یا خدمات یک کسب و کار اینترنتی را خریداری کند، راحت تر بتواند اعتماد کند. پس از ارائه محصول یا خدمات اولین و مهم ترین شرط دریافت ای نماد است و اگر محصول یا خدماتی نداشته باشید، نمی توانید ای نماد دریافت کنید. پس اگر واقعاً خدمات یا محصولاتی ارائه می کنید برای دریافت ای نماد اقدام کنید؛ زیرا در غیر این صورت تنها وقت خود را تلف می کنید و در نهایت هم ای نماد دریافت نخواهید کرد.
2.قرار دادن قیمت محصولات یا خدمات در سایت
یکی دیگر از مسائل مهم برای ای نماد، این است که شما قیمت واقعی محصول یا خدمات خود را در سایت درج کرده باشید. اگر در سایت خود قیمت قرار نداده اید و از کاربران خواسته اید که برای دریافت قیمت با شما تماس بگیرند، ای نماد برای شما نمادی صادر نمی کند.
3.اعطای نماد اعتماد الکترونیک به صاحب دامنه سایت
یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در اعطای نماد اعتماد الکترونیک، این است که صاحب دامنه با فردی که درخواست ای نماد می کند، یکی باشند. در واقع اگر دامنه شما به نام فرد دیگری (مثلاً طراح سایت) باشد اما بخواهید با نام خود ای نماد بگیرید، ای نماد این اجازه را به شما نمی دهد. شما باید ابتدا دامنه را به حساب خود منتقل کنید و سپس اقدام به درخواست نماد اعتماد الکترونیک کنید.
4.تاییدیه و صلاحیت صاحب کسب و کار برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک
ای نماد برای آن است که اگر مشکلی برای کاربران به وجود بیاید، بتوانند راحت تر آدرس و شماره تلفن مدیر سایت را پیدا کنند. بنابراین برای دریافت ای نماد شما باید احراز هویت شوید و بدون احراز هویت، ای نماد شما تایید نخواهد شد. تا چند سال پیش برای احراز هویت باید به دفتر اسناد مراجعه می کردید اما در حال حاضر تنها با احراز ایمیل و شماره تلفن خود می توانید ای نماد را دریافت کنید. پس اگر به دنبال این هستید که با شماره و ایمیل غیرواقعی احراز هویت کنید، باید بگوییم که ای نماد این اجازه را به شما نمی دهد. احراز شماره تماس به این صورت است که شما باید درخواست احراز را در سایت بزنید و سپس به شماره گویا ای نماد تماس بگیرید؛ کدی که به شما می دهد را در سایت وارد کنید تا تایید شوید.
5.داشتن حداقل سن 18 سال تمام
ای نماد یکی از نمادهای قانونی در کشور به شمار می رود و داشتن 18 سال تمام برای هر یک از موارد قانونی ضروری است. اگر 18 سال شما کامل نشده باشد، ای نماد به شما لوگو اعطا نمی کند!
مدارک مورد نیاز برای دریافت ای نماد چیست؟
اگر شرایط بالا برای دریافت ای نماد را داشته باشید، به راحتی می توانید ای نماد خود را دریافت کنید. البته غیر از موارد بالا باید مدارکی هم برای ای نماد ارسال کنید که این مدارک نشان دهنده واقعی بودن کسب و کار شما برای ای نماد و کاربران است. مدارک لازم برای دریافت ای نماد عبارتند از:
متقاضیان حقیقی:
- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
- تعهدنامه شخصیت حقیقی (در ادامه نحوه دریافت آن را توضیح خواهیم داد)
- عکس از مدارک هویتی
- اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل)
متقاضیان حقوقی (تجاری / غیرتجاری):
- تصویر آگهی روزنامه رسمی
- تصویر اصل اساس نامه
- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شركت (در صورت وجود)
- تعهد نامه شخصیت حقوقی (در ادامه نحوه دریافت آن را توضیح خواهیم داد)
- تصویر پروانه / مجوز فعالیت
مراحل گام به گام دریافت ای نماد برای سایت
تا اینجای مقاله با ای نماد، شرایط و مدارک لازم برای دریافت آن آشنا شدید اما مرحله اصلی، دریافت ای نماد برای سایت است. در این بخش از مقاله به بررسی قدم به قدم و گام به گام ای نماد می پردازیم:
مرحله اول) عضویت در سایت و درخواست ای نماد
اولین کاری که باید انجام دهید، این است که وارد سایت ای نماد (Enamad.ir) بروید و از طریق بخش ثبت نام و دریافت ای نماد درخواست خود را ثبت کنید. اگر ثبت نام نکرده اید، بر روی ثبت نام در سامانه کلیک کنید:
در بخش ثبت نام، باید اطلاعات فردی خود را وارد کنید و وارد مرحله بعد شوید.
مرحله دوم) پر کردن اطلاعات هویت و تماس فردی
در مرحله دوم ای نماد از شما اطلاعات هویتی و تماس را دریافت می کند. پس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی را وارد کنید و سپس وارد مرحله بعد شوید.
مرحله سوم) آپلود تصاویر مدارک
پس از آن که فرم بخش قبلی را پر کردید، در این بخش باید تصاویر موردنظر را آپلود کنید. در این قسمت از شما تصویر صفحه اول شناسنامه، عکس پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت را می خواهد اما فقط صفحه اول شناسنامه ضروری است! پس از اگر کارت پایان خدمت ندارید، جای نگرانی نیست. پس از آپلود این مدارک کافی است وارد بخش بعدی شوید.
مرحله چهارم) تایید شماره موبایل و شماره ثابت
در این بخش باید شماره موبایل و شماره ثابت خود را تایید کنید؛ شماره موبایل از طریق ارسال پیامک و شماره ثابت از طریق تماس با تلفن گویا تایید می شود.
مرحله پنجم) پر کردن اطلاعات کسب و کارتان
پس از آن که اطلاعات هویتی خود را پر کردید، زمان آن رسیده که اطلاعات کسب و کارتان را وارد کنید؛ توجه داشته باشید که شماره تماس و ایمیلی که در این فرم وارد می کنید، در سایت نمایش داده می شود.
مرحله ششم) دریافت تاییدیه فنی از طریق فرم مربوطه
در این مرحله ای نماد برای آن که مطمئن شود دامنه در اختیار شما قرار دارد، یک ایمیل به آدرس info@domain.ir ارسال می کند که domain.ir همان آدرس دامنه شما است. کافی است کد ارسال شده به این ایمیل را در این بخش وارد کنید تا تایید شود.
مرحله هفتم) پر کردن فرم نظر سنجی
پس از انجام کار های مرحله قبل، زمان آن رسیده که فرم نظر سنجی را پر کنید.
مرحله هشتم) بررسی چک لیست مربوط به اعمال تنظیمات در بخش مدیریت سایت
ای نماد از شما کارهایی را می خواهد که در بخش مدیریت سایت انجام دهید! بنابراین باید چک لیستی که در اختیار شما قرار می گیرد را به درستی انجام دهید. پس از انجام چک لیست کافی است آن را تایید کنید و وارد مرحله بعد شوید.
مرحله نهم) ارسال مدارک فیزیکی به آدرس پستی ای نماد
تا این مرحله تمام اطلاعات موردنظر را برای ای نماد ارسال کرده اید و اکنون کافی است که مدارک فیزیکی را به آدرس پستی ای نماد ارسال کنید. پس از آن که مدارک شما تایید شد، می توانید لوگوی اعتماد الکترونیک را در سایت خود درج کنید.
سوالات متداول درباره اخذ لوگوی اعتماد الکترونیک
کاربران همیشه سوالات زیادی در مورد اخذ لوگوی ای نماد می پرسند که مهم ترین آن ها عبارتند از:
میانگین زمان دریافت ای نماد چقدر است؟
مدت زمان دریافت ای نماد کاملاً به نوع کسب و کار و مدارک ارسالی بستگی دارد! اما معمولاً طی 7 الی 10 روز نماد اعتماد الکترونیک به سایت ها داده می شود.
هزینه دریافت لوگوی ای نماد چقدر است؟
در گذشته برای اخذ ای نماد باید به دفتر اسناد مراجعه و مدارک را کپی برابر اصل می کردید! علاوه بر هزینه های دفتر اسناد 35 هزار تومان به صورت سالیانه هزینه داشت اما در حال حاضر اخذ نماد نیازی به مراجعه دفتر اسناد ندارد. در حال حاضر هزینه ای نماد 175 هزار تومان است و به جای یک سال، دو سال اعتبار دارد. البته علاوه بر آن، 17 هزار تومان هم هزینه ارسال پست از شما دریافت می شود.
برای دریافت ای نماد، باید به صورت حضوری مراجعه کنیم؟
همان طور که گفتیم، در گذشته باشید مدارک خود را از طریق دفتر اسناد به کپی برابر اصل تبدیل می کردید اما در حال حاضر نیاز به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست! تنها کافی است شماره تماس دفتر یا فروشگاه خود را تایید کنید.
نتیجه گیری
بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به دنبال اخد نماد الکترونیک هستند و واقعاً هم تاثیر زیادی بر روی اعتماد مخاطب دارد. در این مقاله به بررسی کامل ای نماد، شرایط دریافت آن، مدارک مورد نیاز و در نهایت، مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیک پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
نوید صادقی∝