به دست آوردن رتبهای مناسب در صفحات نتایج موتورهای جستجوگر (Google, Bing, Yahoo) نیاز به بهینهسازی صفحات برای موتورهای جستجوگر یا به صورت مختصر سئو (SEO) دارد. به منظور کسب بهترین نتیجه و جلب بیشتر مشتریها، کسب اطمینان از بهینه بودن سئو فروشگاه بسیار مهم است.
بهینهسازی سئو برای تمامی وبسایتها مهم است. ولی سئو مؤثر و بهینهشده برای فروشگاههای اینترنتی و تجارتهای الکترونیکی از اهمیت خاصی برخوردار است. در ادامه روشهای دیگر بهینهسازی سئو فروشگاههای اینترنتی ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce) صحبت خواهد شد.
توجه: این پست بخش دوم از راهنمای بهینهسازی سئو فروشگاههای اینترنتی است. جهت مطالعه بخش اول به این لینک مراجعه بفرمایید.
4- آدرسهای URL دوستدار سئو (SEO-Friendly)
یکی دیگر از دلایل مهم تحقیق درباره کلمات کلیدی و به دست آوردن مجموعه قابل توجهی از آنها، امکان استفاده از این کلمات در آدرسهای URL صفحات مختلف است. در سئو تجارت الکترونیک، منظور از استفاده از کلمات کلیدی در آدرس URL یک صفحه این است که بجای استفاده از مجموعه اتفاقی اعداد و حروف در آدرس URL صفحات مختلف فروشگاه، از کلمات با معنی که محتوای صفحه را مشخص میکند استفاده شود. به عنوان مثال بجای استفاده از /1105dl86 برای آدرس صفحه یک محصول از /product1 استفاده شود.
آدرسهای URLی که توسط مشتریان قابل خواندن باشند باعث کسب اطمینان خواهند شد و احتمال انتخاب شدن آنها نیز بیشتر میشود. جهت تغییر آدرسهای URL در فروشگاههای ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce)، تنها کافی است به سربرگ سئو در حالت "پیشرفته" مراجعه شود.
5- برچسبهای عنوان
اگر مشتریان و مخاطبان فروشگاه، برای دفعه اول از طریق موتورهای جستجوگر با فروشگاه شما آشنا شده باشند، در صفحه نتایج جستجوی موتور جستجوگر، قطعهای از اطلاعات (Snippet) لینک به نمایش درآمده را مشاهده خواهند کرد. یک قطعه اطلاعاتی با ساختار طبیعی و سودمند، شامل یک خردهنان URL، برچسب عنوان (Title Tag) و توضیحات تکمیلی یا توضیحات متا (Meta Description) است.
(تصویر 1)
برچسبهای عنوان به مشتریان و موتورهای جستجوگر نشان خواهد داد که صفحه یافت شده حاوی چه محتوایی است و توضیحات تکمیلی (متا) نیز در رابطه با محتوای صفحه جزئیات بیشتری را نمایان میکند.
توجه کنید که تعداد برچسبهای عنوان محدود است و به همین دلیل توصیه میشود تا مهمترین اطلاعات اول قرار داده شوند. شما میتوانید از تحقیقات خود در رابطه با کلمات کلیدی استفاده کرده و کلماتی که بیشتر در موتورهای جستجوگر جستجو شدهاند و با موضوع صفحه شما مرتبط هستند را به عنوان برچسبهای عنوان صفحه قرار دهید.
به منظور تغییر برچسب عنوان یک صفحه در ناپکامرس، تنها کافی است به بخش مدیریت آن صفحه مراجعه کرده و مقدار فیلد "عنوان متا" (Meta Title) را تغییر دهید.
6- توضیحات تکمیلی (توضیحات متا)
توضیحات تکمیلی یا توضیحات متا، شرح مختصری از اطلاعات و محتوای ارائه شده در یک صفحه هستند. مخاطب باید با مطالعه توضیحات تکمیلی متوجه شود که چه اطلاعاتی در صفحه وجود دارد و در عین حال باعث جلب نظر مشتری شود.
حداکثر طول توضیحات تکمیلی 160 کاراکتر است. توضیحات تکمیلی طولانیتر ممکن است به صورت خودکار کوتاه شوند. همچنین اگر عبارت جستجو شده توسط کاربر در موتورهای جستجوگر با محتوای توضیحات تکمیلی مطابقت بیشتری داشته باشد این امکان وجود دارد که متن توضیحات تکمیلی به عنوان نتیجه اصلی در صفحه نتایج جستجو به نمایش درآید.
برخلاف برچسبهای عنوان، توضیحات تکمیلی به عنوان معیار اصلی رتبه دهی صفحه استفاده نمیشود ولی برای کسب اطلاع از محتوای صفحه توسط کاربر استفاده خواهند شد که بسیار پر اهمیت است.
به منظور تغییر توضیحات تکمیلی یک صفحه، به بخش مدیریت صفحه مراجعه کرده و در سربرگ سئو، محتوای فیلد "توضیحات تکمیلی" (Meta Description) را تغییر دهید.
7- محتوای تک صفحهای
اکثر صفحات محصولات در فروشگاههای ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce)، دارای عنوانی با نام محصول هستند. همچنین امکان وجود داشتن سربرگهایی حاوی اطلاعات بیشتر درباره محصول نیز در این صفحات وجود دارد که همه این موارد فرصتهایی را برای استفاده از کلمات کلیدی مناسب ایجاد میکنند.
موتورهای جستجوگر مانند Google، در شناسایی زبانهای طبیعی (Natural Language) بسیار پیشرفته هستند و به منظور استفاده از کلمات کلیدی حتماً لازم نیست تا کلمات قرار داده شده با کلمات جستجو شده توسط کاربران دقیقاً یکسان باشند. در زمان ایجاد محتوا، محتوای صفحات را به گونهای طراحی کنید که مناسب کاربران و مشتریان باشد ولی هنگام افزودن عناوین و کلمات کلیدی سعی کنید از کلمات مترادف، مشابه و مربوط به محتوا استفاده کنید تا موتورهای جستجوگر و مخاطبان بتوانند به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند.
سعی کنید در صفحات دستهبندیها از عناوین کوتاه و رقابتی استفاده کنید و در صفحات محصولات، سؤالات پرتکرار، پستهای بلاگ و راهنماها از عناوین طولانی و با معنی استفاده کنید.
اگر کلمات و سؤالات کلیدی یافت کردید که در آنها موقعیت مکانی مد نظر است، مانند "نزدیک من" یا "در شهر {نام شهر}"، این کلمات و سؤالات کلیدی را در صفحات موقعیت فروشگاه استفاده کنید.
8- ایجاد پیوندهای داخلی (Internal Linking)
ایجاد پیوندهای داخلی به شما کمک خواهد کرد تا رتبهبندی کل صفحات فروشگاه را افزایش دهید و همچنین به موتورهای جستجوگر و مشتریان فروشگاه کمک خواهد کرد تا صفحات بیشتری از فروشگاه شما را بیابند.
اگر پست بلاگی در رابطه با یک محصول وجود دارد، سعی کنید در توضیحات آن محصول، لینک صفحه آن پست بلاگ را به همراه عبارتی مرتبط که به مشتری نشان دهد که به چه صفحهای و با چه محتوایی هدایت خواهد شد قرار دهید. قرار دادن کلمات کلیدی و توصیفی به منظور بهینهتر شدن سئو نیز مناسب است ولی در چنین مواقعی، تجربه کاربری بالاتر از اهمیت بیشتری برخوردار است.
به منشور ایجاد پیوندها، شما میتوانید از قابلیتهای ویرایشگر متن موجود در بخش مدیریت فروشگاه استفاده کنید. اگر لینک قرار داده شده مشتریان را به صفحهای خارج از فروشگاه شما هدایت میکند، حتماً اطمینان کسب کنید که لینک مورد نظر در صفحهای جدید باز شود تا مشتری شما از فروشگاه خارج نشود.
زمان مناسب برای بهینهسازی سئو فروشگاه
اگر در هنگام راهاندازی فروشگاه پایه و اساس سئو بهینه شده به درستی رعایت شود، بهروزرسانی سئو فروشگاه درآیند امری بسیار آسانتر و کم هزینهتر خواهد بود. ولی همیشه موقعیت مناسبی برای ایجاد تغییرات و بهینهسازی سئو فروشگاه است.
زمانی که از روشهای یاد شده استفاده کرده و آدرسهای URL، برچسبهای عنوان و دیگر موارد مشابه مربوط به سئو را تغییر میدهید، کاوشگرهای موتورهای جستجوگر این تغییرات را بررسی کرده اعمال خواهند کرد، ولی توجه داشته باشید که این تغییرات ممکن است به صورت لحظهای در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر اعمال نشوند. اطمینان داشته باشید که اعمال این تغییرات ارزش زمان و انرژی مورد نیاز را خواهند داشت.
سعی کنید به صورت دورهای از ابزاری مانند Google Analytics، Google Search Console یا Bing Webmaster Tools استفاده کرده و وضعیت کارایی صفحات فروشگاه خود را بررسی و ارزیابی کنید. در صورتی که صفحات فروشگاه شما در خال از دست دادن ارزش خود هستند، با استفاده از اطلاعات جدید، موارد سئو مربوط به صفحات را به روزرسانی کنید.
در صورتی که تنظیم و بهروزرسانی سئو فروشگاه ناپکامرس خود برای شما دشوار است یا از نظر تخصصی خارج از ناحیه تواناییهای شما است، شما میتوانید با استفاده از این لینک با متخصصان ما در تماس باشید.