یکی از قابلیتهای بسیار مهمی که فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce) به صورت پیش فرض به کاربران خود ارائه میدهد، قابلیت "چند-فروشندگی" است. قابلیت چند-فروشندگی مانند تمام قابلیتهای دیگر یک فروشگاه ساز ممکن است برای افرادی که به تازگی قصد استفاده از این قابلیت را دارند کمی گیج کنند باشد. در آموزشهای قبلی توضیح کامل از مفهوم چند-فروشندگی، نحوه ایجاد حساب فروشنده و انتصاب حساب فروشنده به کاربران فروشگاه به صورت کامل شرح داده شده است، به منظور مطالعه این موارد لطفاً به این آموزش مراجعه کنید. در ادامه موارد و نکات تکمیلی در رابطه با قابلیت چند-فروشندگی ارائه خواهد شد.
مواردی که صاحبان فروشگاه باید از چند-فروشندگی آگاه باشند:
- "فروشنده" در فروشگاه ساز ناپکامرس، مشتریانی هستند که نقش "فروشنده" به آنها نسبت داده شده است.
- صاحبان فروشگاه میتوانند به هر تعداد فروشنده که صلاح میدانند ایجاد کنند.
- امکان نسبت دادن یک حساب فروشنده به چندین کاربر وجود دارد، ولی امکان نسبت دادن یک کاربر (فروشنده) به چندین حساب فروشنده وجود ندارد (توجه کنید که قبل از نسبت دادن کاربر به حساب فروشنده، حساب فروشنده باید ساخته شده باشد).
- امکان نسبت دادن دو نقش فروشنده و صاحب فروشگاه (admin) به صورت همزمان به یک کاربر وجود ندارد، یک کاربر فقط میتواند صاحب فروشگاه باشد یا فروشنده در فروشگاه.
- صاحبان فروشگاه میتوانند به فروشندگان فروشگاه امکان دسترسی محدود به بخش مدیریتی فروشگاه (admin panel) را دهند تا فروشندگان بتوانند محصولات خود را ایجاد و مدیریت کرده، سفارشها را پیگیری و مدیریت کنند و از فروش خود گزارش تهیه کنند.
- محصولات و سفارشهای هر فروشنده به صورت جداگانه در بخش مدیریت هر فروشنده پیگیری و مدیریت میشوند.
- هر فروشنده از فعالیت فروشندگان دیگر بیخبر است و امکان برقرار ارتباط با فروشندگان دیگر در بخش مدیریت را ندارد.
- محصولات تمام فروشندگان در صفحات فروشگاه قابل بازدید است (دقیقه مانند تمام محصولاتی که توسط صاحب فروشگاه تعریف میشود).
- صاحب فروشگاه میتواند مشخص کند که هر فروشنده حداکثر چه تعداد محصولات را میتواند در فروشگاه قرار دهد.
- کاربران و مشتریان فروشگاه میتوانند در سبد خرید خود محصولات چندین فروشنده مختلف را به صورت همزمان قرار دهند.
- در صورتی که محصولات فروشندگان به فروش برسد، ایمیلی حاوی "سفارش ثبت شده" به فروشنده ارسال خواهد شد تا فروشنده را از ثبت سفارش آگاه سازد.
- اگر در سفارش ثبت شده چندین محصول از فروشندگان مختلف وجود داشته باشد، تمام فروشندگان از این ثبت سفارش به وسیله ایمیل آگاه خواهند شد.
- صاحب فروشگاه هزینه سفارشها را از طریق روش پرداخت تعیین شده دریافت خواهد کرد و مقدار مربوط به هر فروشنده را در زمانهای مشخص شده به حساب فروشنده ارسال میکند.
مواردی که توسعهدهندگان باید از چند-فروشندگی آگاه باشند:
توسعهدهندگان باید اطلاع داشته باشند که اشیاء "مشتری" و "محصول" دارای ویژگی هستند به نام "VendorId". این ویژگی باید در زمانهای پیادهسازی محصول، جستجوی مشتریان و انتصاب اشیاء مورد توجه قرار گیرند.
مدیریت تنظیمات فروشندگان در ناپکامرس:
به منظور دستیابی به تنظیمات فروشندگان، صاحبان فروشگاه میتوانند در پنل مدیریت به منو پیکربندی، تنظیمات، تنظیمات فروشنده مراجعه کنند. در این قسمت 3 بخش اصلی وجود دارد که به توضیحات امکانات و قابلیتهای این سه بخش خواهیم پرداخت.
بخش 1 – تنظیمات عمومی (مشترک):
- با فعالسازی "اجازه مشتریان برای درخواست حساب فروشنده" مشتریان میتوانند از طریق فروشگاه فرم درخواست فروشندگی را پر کرده و برای بررسی به صاحب فروشگاه ارسال کنند. در صورتی که در تنظیمات فروشگاه گزینه "شرایط و ضوابط خدمات" فعال باشد، مشتریان و کاربرانی که قصد دارند فرم درخواست فروشندگی را پر کنند باید این گزینه را نیز قبول کنند.
- با فعالسازی "اجازه ویرایش اطلاعات برای فروشنده" صاحب فروشگاه به فروشندگان این اجازه را میدهد تا اطلاعات فروشندگی خود را اصلاح و ویرایش کنند. در صورتی که صاحب فروشگاه قصد داشته باشد که بعد از ویرایش اطلاعات توسط فروشنده، از عمل ویرایش آگاه شود گزینه "دریافت هشدار از تغییرات فروشنده" باید فعال باشد.
- با استفاده از گزینه "بیشترین تعداد هر محصول" صاحبان فروشگاه میتوانند مشخص کنند که هر فروشنده حداکثر چه تعداد محصول را میتوانند در سایت برای فروش قرار دهند.
- با فعالسازی گزینه "دسترسی به فروشندگان به واردات محصولات" فروشندگان میتوانند محصولات خود را در فروشگاه قرار دهند.
بخش 2 – کاتالوگ:
- با فعالسازی "مجوز ارتباط مشتریان با تأمین کنندگان" صاحبان فروشگاه به مشتریان فروشگاه این اجازه را میدهند تا با استفاده از فرمهای تماس با فروشندگان ارتباط برقرار کنند.
- با فعالسازی "اجازه جستجو توسط فروشنده" صاحبان فروشگاه به مشتریان این اجازه را میدهند تا محصولات موجود در فروشگاه را بر اساس فروشنده فیلتر و جستجو کنند.
- با فعالسازی "نمایش فروشنده روی صفحه جزئیات محصول"، اطلاعات فروشنده در صفحه جزئیات محصولات فروشنده به نمایش درخواهد آمد.
- صاحبان فروشگاه با استفاده از "تعداد فروشندهها برای نمایش" میتوانند مشخص کنند که چه تعداد از فروشندگان در منو فیلترهای صفحه دستهبندیها به نمایش درآید.
بخش 3 – ویژگیهای فروشنده (نسخه 4.10 به بالا):
- این بخش به صاحبان فروشگاه این اجازه را میدهد تا به راحتی فیلدهای ویژگی شخصیسازی شده اضافه بر فیلدهای پیشفرض را برای دریافت اطلاعات فروشندگان ایجاد کنند. به عنوان مثال برند، آدرس سایت رسمی فروشنده، لینکهای شبکههای اجتماعی، شماره تماس و دیگر موارد مشابه.
- این فیلدهای ویژگی در صفحه فرم ثبت درخواست فروشندگی توسط فروشنده پر خواند شد و اطلاعات این فیلدها در صفحه جزئیات فروشنده قابل مشاهده خواهد بود.
- به منظور اضافه کردن ویژگی جدید به فروشنده، صاحب فروشگاه بر روی "مورد جدید" کلیک کرده، سپس در صفحه جدید صاحب فروشگاه میتواند نام فیلد ویژگی، ضروری بودن یا نبودن، نوع فیلد (دکمههای رادیویی، فیلد متنی، منو آبشاری و دیگر موارد مشابه) ترتیب نمایش و در مواردی که نوع فیلد نیاز به داشتن مقدار دارد، تعریف مقادیر برای فیلدها را مشخص کرده و ویژگی جدید را برای فروشنده ایجاد کند.
ویرایش اطلاعات فروشنده:
به منظور ویرایش اطلاعات فروشنده، صاحبان فروشگاه میتوانند در پنل مدیریت از طریق منو مشتریان، فروشندگان به فهرست فروشندگان فروشگاه دسترسی پیدا کنند. سپس با انتخاب دکمه ویرایش هر یک از فروشندگان مورد نظر صاحب فروشگاه میتواند اطلاعات آن فروشنده را ویرایش کند. در صفحه ویرایش اطلاعات فروشنده 3 بخش وجود دارد.
بخش 1 – اطلاعات فروشنده:
در این بخش صاحب فروشگاه میتواند نام فروشنده، توضیحات فروشنده، آدرس ایمیل فروشنده و مشتریانی که به آن حساب فروشنده منتصب شدهاند را ویراش کند. صاحب فروشگاه نیز میتواند یک تصویر برای فروشنده بارگذاری کرده و نظرهایی را برای استفادههای داخلی قرار دهد. همچنین صاحب فروشگاه میتواند اطلاعات فیلدهای دیگر فروشنده را ویرایش کنند. با فعالسازی گزینه "مجوز انتخاب اندازه صفحه به مشتری" و قرار دادن اعداد مناسب در فیلد "گزینههای اندازه صفحه" صاحب فروشگاه میتواند به مشتریان خود این اجازه را دهد تا تعداد محصولاتی که در یک صفحه قابل مشاهده است را انتخاب کنند. همچنین گزینه ترتیب نمایش مشخص میکند که فروشنده ویرایش شده با چه اولویتی در فهرست فروشندگان به نمایش درآید.
بخش 2 – سئو (SEO):
در بخش سئو، صاحب فروشگاه میتواند فیلدهای مربوط به سئو هر فروشنده را تکمیل کند. فیلدهایی مانند "کلمات کلیدی تگ متا"، "توضیحات تگ متا"، "عنوان تگ متا" و "نام صفحه برای موتور جستجو".
بخش 3 – یادداشت فروشنده:
در این بخش صاحبان فروشگاه و فروشندگان میتوانند یادداشتهای موردنظر خود را قرار دهند تا فروشندگان و صاحبان فروشگاه بتوانند از موارد مهم باخبر شوند. این بخش فقط برای استفاده داخل پنل مدیریتی فروشگاه است.
در نهایت قابلیت چند-فروشندگی به صاحبان فروشگاه این اجازه را میدهد تا بدون نیاز به در اختیار داشتن تمامی محصولات به فروش رسیده در فروشگاه، فروشگاهی با محصولات متنوع ایجاد کنند. در چنین شرایطی ایجاد شبکهای از فروشندگان که هرکدام مسئول بخشهای مختلف سیستم خود هستند (ارسال، حمل و نقل، پشتیبانی و...) جایگزین ایجاد یک سیستم بزرگ با تمام بخشهای مورد نیاز و مدیریت این سیستم بزرگ میشود.