فروشگاه ساز ناپ کامرس - ناپ فارسی
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

راهنمای ارزیابی کارایی فروشگاه‌های اینترنتی

راهنمای ارزیابی کارایی فروشگاه‌های اینترنتی

تجارت الکترونیک یکی از رقابتی‌ترین و پرفشارترین محیط‌های تجاری به حساب می‌آید. صاحبان فروشگاه‌های الکترونیک نیاز دارند که تجربه‌ای کامل، سریع و بی‌نقص را برای مشتریان خود فراهم آورند. تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از 50% از خریداران و مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌هایی را که زمان بارگذاری صفحات آن طولانی باشد (بیش از 12 ثانیه) رها می‌کنند. فروشگاه‌های اینترنتی با کارایی بالا و طراحی مناسب کلید اصلی موفقیت در تجارت الکترونیک هستند. فرایند معمول مشتریان فروشگاه‌های تجارت الکترونیک معمولاً ورد به صفحه اصلی، جستجو محصولات، تکمیل فرایند خرید و ثبت سفارش است. در ادامه موارد مهم در زمینه کارایی و ارزیابی‌های لازم ارائه خواهد شد.

 


در دسترس بودن

دسترسی

 


فروشگاه‌هایی که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر نیست به معنی از دست رفتن درآمد است. همچنین در دسترس نبودن فروشگاه می‌تواند به شهرت آن فروشگاه لطمه بزند. تجارت‌ها باید از این مورد اطمینان کسب کنند که فروشگاه‌های خود در طول 24 در دسترس مشتریان باشد که این امر بستگی به چند مورد دارد:

- قابلیت اطمینان سخت‌افزار

- قابلیت اطمینان نرم‌افزار

- مدیریت فشار کاری سیستم

- بهینگی پایگاه داده در مدیریت درخواست‌ها

قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی  و انتخاب سیستم‌ها و پلتفرم‌ها باید به این موارد توجه کرد تا موارد انتخاب شده در آینده باعث ایجاد مشکل نشوند.

 


استفاده‌پذیری

استفاده پذیری

 


استفاده‌پذیری به این معنی است که کاربران بتوانند فرایندهای مورد نظر خود را به راحتی و به سرعت انجام دهند. به عنوان نمونه فرایند ثبت سفارش، هر چه یک کاربر بتواند سریع‌تر و راحت فرایند ثبت سفارش را به انجام رساند، استفاده‌پذیری فروشگاه در این فرایند بالاتر خواهد بود.


فروشگاه‌هایی که استفاده‌پذیری بالایی دارند باعث جلب نظر و رضایت مشتری می‌شوند که در نتیجه باعث افزایش فروش می‌شود. ارزیابی استفاده‌پذیری یک فروشگاه با استفاده از شیوه‌های تجربی امکان‌پذیر است. فقط کافی است تا صاحبان فروشگاه از چند کاربر درخواست کند تا چند فرایند مختلف فروشگاه را طی کنند. صاحب فروشگاه باید کاربران و فرایند‌ها را در حین روند تست در نظر گرفته و بعد از اتمام فرایندها نظر کاربران را جویا شود.

 


پشتیبانی / بازیابی

پشتیبانی

 


کسب اطمینان از کیفیت طراحی یک سیستم اهمیت زیادی دارد. در سیستم‌ها با طراحی‌های قوی، در صورتی که یک بخشی از آن سیستم دچار مشکل شود و از کار بیفتد، تمام سیستم دچار مشکل نخواهد شد و بخش‌های مختلف به کار خود ادامه خواهند داد. همچنین تهیه نسخه‌های پشتیبان از سیستم به صورت دوره‌ای بسیار اهمیت دارد. با این کار در صورتی که سیستم دچار مشکلی شود، اطلاعات و تنظیمات سیستم از بین نخواهد رفت و قابل بازیابی خواهند بود.

 


مدیریت Session

مدیریت session

 


مدیریت Session‌ها توسط سیستم فروشگاه است. این مورد باید بررسی شود که فروشگاه انتخاب شده Session‌های خود را چگونه مدیریت کرده و نگهداری می‌کند. امکان دارد که در بعضی از فروشگاه‌ها اطلاعات به دست آمده از مشتریان به گونه‌ای که سیاست‌های صاحبان فروشگاه نیاز دارد ذخیره نشود و در آینده باعث ایجاد مشکل شوند.

 


نمایش صفحات

نمایش صفحات

 


نحوه نمایش صفحات یک فروشگاه بسیار مهم است. صفحات یک فروشگاه مشتریان را به فروشگاه و تجربه خرید خود نسبت می‌دهد.  صاحبان فروشگاه باید اطمینان کسب کنند که صفحات فروشگاه طراحی قابل قبول و چشم‌نوازی داشته باشد. فهرستی از مشکل رایج در نمایش صفحات عبارت‌اند از:

- نمایش صفحات نادرست

- نمایش صفحات خطای زمان اجرا

- لینک‌های انتقال مرده و بی‌استفاده

- وابستگی به افزونه

- اندازه قلم

- زمان بارگذاری صفحات

 


در ادامه موارد مهمی که صاحبان فروشگاه باید به آنها توجه کنند به صورت موردی ارائه خواهد شد:


1- صفحه اصلی


- آیا تصویر اسلایدر اصلی فروشگاه به صورت خودکار تعویض می‌شود؟ فاصله زمانی بین هر تعویض چقدر است؟

- در صورتی که مشتری نشانگر موس خود را بر روی اسلایدر قرار دهد، آیا اسلایدر متوقف می‌شود؟

- آیا تصاویر اسلایدر قابل کلیک هستند؟ آیا با انتخاب تصاویر مشتریان به صفحات مورد نظر انتقال پیدا می‌کنند؟

- آیا اسلایدر در مرورگرهای گوناگون به یک شکل نمایش داده می‌شوند؟

 


2- جستجو محصولات


- قابلیت جستجو بر اساس نام محصول، نام برند، نام تولید کننده و دیگر جزئیات مشابه.

- چه تعداد محصول به عنوان نتیجه در یک صفحه به نمایش در می‌آید؟

- در صورتی که نتایج نمایش بیش از یک صفحه باشد، آیا امکان تغییر صفحه وجود دارد؟

- آیا فیلد جستجو در نقاط مختلف در دسترس است؟

 


3- صفحه محصولات


- تصویر یا تصاویر محصولات

- قیمت محصول

- جزئیات محصول

- نقد و بررسی محصول

- گزینه حمل و نقل

 


4- سبد خرید


- امکان ادامه خرید بعد از اضافه شدن محصول به سبد خرید.

- در صورت اضافه شدن یک محصول به سبد خرید بیش از یک بار، تعداد آن محصول افزایش یابد.

- نمایش تعداد کل محصولات موجود در سبد خرید.

- امکان حذف محصول از سبد خرید.

- محاسبه هزینه ارسال در روش‌های مختلف حمل و نقل.

- امکان اعمال کد تخفیف.

 


5- پرداخت


- بررسی روش‌های پرداخت مختلف.

- امکان ثبت نام برای مشتریان در پایان فرایند خرید.

- بازگشت مشتریان از صفحه ورود به سبد خرید.

نظر خود را بیان کنید