یکی از مهمترین خصوصیات یک صاحب تجارت موفق، علاقه به تجزیهوتحلیل و معیارهای اندازهگیری است. تجزیهوتحلیلها و معیارهای اندازهگیری به صاحبان تجارت این اجازه را میدهد تا عملکرد خود و تجارت خود را بررسی کرده، نقاط ضعف خود را اصلاح کرده و نقاط قوت خود را بهبود بخشند. فروشگاههای اینترنتی نیز از این امر مستثنا نیستند. تجارتهای بزرگی وجود دارند که تمام مراحل خدمات خود را در قالب فروشگاههای اینترنتی به مشتریان خود ارائه میدهند (مانند Amazon). از همین جهت در اختیار داشتن معیارهای مناسب و کارآمد به منظور تجزیهوتحلیل کارآمدی فروشگاه بسیار مهم است.
در ادامه برخی از مهمترین معیارها و روش محاسبه آنها معرفی خواهد شد.
نرخ تبدیل به فروش
نرخ تبدیل به فروش نشان میدهد که از تعداد کاربرانی که از فروشگاه بازدید میکنند، چه تعداد از آنها از فروشگاه خرید میکند. به منظور محاسبه این معیار فقط لازم است تعداد کاربرانی که دریک بازه زمانی از فروشگاه خرید کردهاند را تقسیم بر تعداد کل بازدید کنندگان از فروشگاه در همان بازه زمانی شود (بازه زمانی میتواند به اندازهای باشد). ابزارهای تجزیهوتحلیل گوناگونی به منظور محاسبه این نرخ وجود دارد. طبق آمار انتشار یافته، نرخ تبدیل به فروش معمول از 1 تا 5 درصد است.
میانگین ارزش سفارش
به منظور محاسبه میانگین ارزش سفارش (میانگین خرید مشتریان) لازم است مجموع ارزش تمام سفارشها، تقسیم بر تعداد سبدهای خرید شود. این معیار به صاحب فروشگاه نشان میدهد که هر مشتری به صورت میانگین چه مقدار خرید میکند.
درآمد بر اساس بازدید کننده
این معیار ترکیبی از دو معیار قبلی است و نشان دهنده این است که هر بازدید کننده چه مقدار درآمد برای فروشگاه داشته است. به منظور محاسبه این معیار لازم است تا مجموع مقدار درآمد در یک بازه زمانی مشخص را تقسیم بر تعداد بازدید کنندهها در همان بازه زمانی مشخص کرد.
نرخ سبد خرید رها شده
این معیار نرخ مشتریانی را نشان میدهد که به سبد خرید خود کالایی را اضافه کردهاند ولی فروشگاه را بدون تکمیل فرایند خرید رها کردهاند. بر اساس آمار منتشر شده، تقریباً 70% مشتریان سبد خرید خود را رها میکنند. این نرخ با استفاده از ابزارهای تجزیهوتحلیل قابل محاسبه است. به منظور کاهش تعداد سبدهای خرید رها شده، صاحبان فروشگاه میتوانند فرایند تکمیل سفارش را آسانتر و کوتاهتر کنند، از روشهای بازاریابی خاص به منظور بازگرداندن مشتریان احتمالی استفاده کنند، از ایمیلهای یادآوری سبد خرید رها شده استفاده کنند و ....
ارزش طول عمر مشتری
این معیار نشان میدهد که یک مشتری در طول بازه زمانی که از فروشگاه اینترنتی خاصی خرید میکند، چه مقدار برای آن فروشگاه درآمد ایجاد کرده است. به منظور محاسبه این معیار، اول باید میانگین ارزش خرید محاسبه شود، سپس این مقدار در نرخ میانگین تکرار خرید (میانگین تعداد خرید هر مشتری) ضرب شود. به منظور افزایش این معیار بهتر است تا با مشتریان روابط بلند مدت و قوی برقرار شود.
هزینه جلب مشتری
این معیار نشان میدهد که صاحبان فروشگاه چه مقدار هزینه متقبل شدهاند تا مشتریان جدید را به فروشگاههای خود جلب کنند (مانند هزینه تبلیغات و تخفیفهای ارائه شده). به منظور کسب درآمد، هزینه جلب مشتری باید کمتر از معیار ارزش طول عمر مشتری باشد.
درآمد بر اساس منبع ترافیک
صاحبان فروشگاه باید آگاه باشند که مشتریان با استفاده از کام منابع به فروشگاه هدایت شدهاند و همچنین مشتریان هدایت شده از کدام منابع خرید بیشتری انجام دادهاند. در این صورت صاحبان فروشگاه میتوانند منابع مهم را شناسایی کرده و تقویت کنند و از طرف دیگر منابع غیر مفید را از دور خارج کنند. یکی از روشهای کارآمد شناخت این منابع مفید استفاده از پرسشنامه در پایان هر فرایند خرید است.