ایجاد انبار و جمعآوری موجودی محصولات و سپس اقدام به فروش رساندن محصولات یکی از روشهای سنتی فروش محصولات در فروشگاههای اینترنتی است ولی این روش همواره دارای خطرات خاص خود است و همواره باعث ایجاد هزینههای فراوان برای صاحبان فروشگاه میشود.
ارسال توسط فروشنده (Drop Shipping) به مواردی اشاره دارد که صاحبان فروشگاههای اینترنتی، موجودی از محصولاتی که در فروشگاه خود را به فروش میرسانند ندارد بلکه فقط محصولات را در فروشگاه خود به فروش میگذارند. هنگامی که یک محصول به فروش میرسد، سفارش به صورت مستقیم به فروشنده یا تولیدکننده اصلی محصول ارسال میشود تا مراحل آمادهسازی و ارسال محصول به خریدار پیگیری شود. در این صورت صاحبان فروشگاه بدون دسترسی به محصولات و بدون نیاز به نگرانی در رابطه با موجودی انبار، فروش خود را انجام دادهاند و سود فروش خود را دریافت میکنند.
در ادامه چند مزیت استفاده از روش ارسال توسط فروشنده (Drop Shipping) در فروشگاههای اینترنتی و تجارت الکترونیک ارائه خواهد شد.
فروش محصولات جدید با ریسک کم
ارسال توسط فروشنده به صاحبان فروشگاه این اجازه را میدهد که با ریسک بسیار کم امکان ارزیابی و فروش محصولات جدید را در فروشگاههای اینترنتی خود داشته باشند. از آنجایی که با استفاده از روش ارسال توسط فروشنده، صاحب فروشگاه نیازی به موجودی انبار از محصولاتی که بفروش میرساند ندارد، صاحب فروشگاه میتواند با ایجاد هماهنگی با تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات جدید، این محصولات را در فروشگاه خود به فروش بگذارند تا استقبال مشتریان را ارزیابی کرده و برای آینده تجارت خود تصمیم بگیرند.
کاهش هزینه
در اختیار داشتن موجودی محصولات نیاز به انبار دارد که این مورد بسیار هزینهبر است. این هزینهها شامل هزینه نگهداری، امنیت، بیمه و کارمندان میشود. اینگونه هزینهها با افزایش تعداد و نوع محصولات نیز افزایش پیدا میکند. در صورت استفاده از روش ارسال توسط فروشنده، صاحبان فروشگاه نیازی به متحمل شدن هیچ یک از این هزینهها نخواهند بود.
عدم نیاز به سرمایه گذاری کلان
پیشبینی نیاز مشتریان یکی از فرایندهای اصلی یک تجارت الکترونیک موفق است. صاحبان فروشگاه نیازهای بازار و مشتریان را در نظر میگیرند و بر اساس این نیازها تصمیمات مهمی مانند خرید و انبار کردن محصولات پیشبینی شده میگیرند. این تصمیمات نیاز به سرمایهگذاریهای کلان دارد. اما با استفاده از قابلیت ارسال سفارش توسط مشتری، صاحبان فروشگاه با توجه به پیشبینیها انجام شده و تصمیمات گرفته شده تنها لازم است با فروشندگان و تولید کنندگان محصولات مورد نظر به توافق برسند. در این صورت بدون خطر از دست رفتن سرما در صورت تصمیمات اشتباه، صاحبان فروشگاه میتوانند تصمیمات خود را برای این ده تجارت خود بگیرند.
فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce) با در اختیار داشتن قابلیت چند-فروشندگی (multi-vendor) به صورت پیشفرض، به صاحبان فروشگاه این اجازه را میدهد تا از قابلیتهایی مانند ارسال توسط فروشنده استفاده کنند. فروشندگان و تولیدکنندگان، با دریافت حساب فروشندگی، امکان ایجاد محصولات جدید را در فروشگاه اینترنتی خواهند داشت. همچنین در صورتی که سفارشی برای محصولات فروشنده ثبت شود، ایمیلی حاوی اطلاعات سفارش به فروشنده و تولیدکننده ارسال خواهد شد تا مراحل تکمیل و ارسال سفارش توسط فروشنده انجام شود.