فروشندگان نمایندهی یک دستهی خاص از مشتریان هستند که باید بهطور جداگانه در نظر گرفته شوند.
nopCommerce ابزارهایی برای بازار چند فروشندهای و دراپشیپینگ دارد که به شما امکان میدهد بدون نیاز به نگهداری موجودی یا ارسال سفارشها، بهصورت آنلاین فروش کنید. در این حالت، هر محصول به یک فروشندهی خاص اختصاص داده میشود که جزئیات آن (از جمله آدرس ایمیل) ذخیره میشود.
هر زمان که سفارشی ثبت میشود، یک ایمیل به فروشندهی هر محصول در سفارش ارسال میشود. این ایمیل شامل محصولات، تعداد و اطلاعات بیشتر در صورت نیاز است. فروشنده کالا را به نمایندگی از فروشندهی اصلی به مشتری ارسال میکند، که معمولاً در پایان ماه به هر یک از فروشندگان خود پرداخت میکند.
محصولات از چندین فروشندهی مستقل در کاتالوگ محصولات مشترک ظاهر میشوند و بازدیدکنندگان وبسایت شما میتوانند از یک فروشگاه اینترنتی خرید کنند، حتی اگر محصولات شما توسط صدها فروشنده از سراسر جهان تأمین شود.
به هر فروشنده میتوان دسترسی به پنل مدیریتی برای مدیریت محصولات خود، بررسی گزارشهای فروش و جزئیات سفارشهای مربوط به محصولات خود را ارائه داد. فروشندگان نمیتوانند فعالیتهای یکدیگر را ببینند.
پول به حساب فروشندهی اصلی فروشگاه واریز میشود، که سپس بهصورت دستی وجوه را بین فروشندگان بر اساس تاریخچهی سفارشها توزیع میکند، که بهطور جداگانه برای هر تأمینکننده ردیابی و مدیریت میشود. به این ترتیب، مشتری فقط یک بار از شرکت اصلی هزینه پرداخت میکند.
روش زیر نحوهی راهاندازی و ارائهی یک رکورد فروشنده با دسترسی به سایت پورتال فروشنده را توضیح میدهد.
راهاندازی حساب فروشنده
به مشتریان → فروشندگان بروید. پنجره فروشندگان نمایش داده میشود:
روی افزودن جدید کلیک کنید.
اطلاعات فروشنده
در پنل اطلاعات فروشنده، جزئیات زیر را برای فروشنده تعریف کنید:
- نام فروشنده.
- توضیحات برای فروشنده.
- ایمیل فروشنده. اعلانهای "سفارش ثبتشده" به این ایمیل ارسال میشود.
- گزینه فعال را انتخاب کنید تا فروشنده فعال شود.
- یک عکس برای فروشنده آپلود کنید.
- نظر مدیر — یک نظر یا اطلاعات اختیاری برای استفاده داخلی.
Note
برخی از قالبهای پیام فروشنده، مانند OrderPaid.VendorNotification و OrderPlaced.VendorNotification، بهطور پیشفرض غیرفعال هستند. برای تغییر این تنظیمات، به بخش قالبهای پیام مراجعه کنید.
ویژگیهای فروشنده
هنگامی که برخی ویژگیهای اضافی فروشنده ایجاد میکنید، پنل ویژگیهای فروشنده نیز نمایش داده میشود.
صاحب فروشگاه میتواند ویژگیهایی برای یک فروشنده ایجاد کند، مشابه ویژگیهای محصول. این به فروشگاههای چند فروشندهای امکان میدهد اطلاعات بیشتری دربارهی فروشنده به مشتریان جمعآوری و نمایش دهند.
برای اطلاعات بیشتر دربارهی ویژگیهای فروشنده و نحوهی ایجاد آنها، به بخش [ویژگیهای فروشنده](#ویژگیهای فروشنده) در زیر مراجعه کنید.
آدرس (اختیاری)
در پنل آدرس (اختیاری)، آدرس فروشنده را وارد کنید.
نمایش
در پنل نمایش، پارامترهای نمایش زیر را تعریف کنید:
- به مشتریان اجازه دهید اندازه صفحه را از لیست گزینههای از پیش تعریفشده انتخاب کنند.
- اگر گزینه قبلی انتخاب شده باشد، گزینههای اندازه صفحه را تعریف کنید (با کاما جدا شده).
- اگر گزینه قبلی انتخاب نشده باشد، اندازه صفحه را وارد کنید.
- ترتیب نمایش فروشنده.
SEO
برای تنظیم SEO به بخش پنلهای SEO مراجعه کنید.
اختصاص فروشنده به رکورد مشتری
این مرحله اختیاری است و فقط در صورتی لازم است که بخواهید فروشندگان شما بتوانند به پورتال مدیریتی خود وارد شوند و محصولات، سفارشها و/یا سایر دادههای خود را مدیریت کنند.
اگر نمیخواهید فروشندگان به بخش مدیریت دسترسی داشته باشند، این مرحله را نادیده بگیرید تا صاحب فروشگاه بتواند تمام نگاشتهای فروشنده را مدیریت کند.
به مشتریان → مشتریان بروید. پنجره مشتریان نمایش داده میشود:
یک مشتری جدید ایجاد کنید یا روی ویرایش در کنار رکورد مشتری که میخواهید فروشندهای به آن اختصاص دهید کلیک کنید. برای اطلاعات بیشتر دربارهی ایجاد مشتری، به افزودن مشتری جدید مراجعه کنید.
در پنل اطلاعات مشتری، مطمئن شوید که نقش مشتری فروشندگان در فیلد نقشهای مشتری انتخاب شده است.
Note
یک حساب مشتری فروشنده نمیتواند به نقش پیشفرض مدیران تعلق داشته باشد.
در پنل اطلاعات مشتری، فیلد مدیر فروشنده را پیدا کنید. رکورد فروشندهای که قبلاً ایجاد شده است را انتخاب کنید.
پس از راهاندازی حساب مشتری فروشنده، فروشنده میتواند از این حساب مشتری برای مدیریت محصولات، سفارشها، ارسالها و مشاهده گزارشها استفاده کند. لینک مدیریت در بالای فروشگاه عمومی پس از ورود به سیستم نمایش داده میشود.
تنظیمات فروشنده
این بخش نحوهی تعریف تنظیمات فروشندهی فروشگاه شما را توضیح میدهد. این شامل تعداد فروشندگانی که باید نمایش داده شوند، نمایش یا عدم نمایش فروشنده در صفحات جزئیات محصول فروشگاه و موارد دیگر است.
به پیکربندی → تنظیمات → تنظیمات فروشنده بروید.
این صفحه امکان پیکربندی چند فروشگاهی را فراهم میکند؛ به این معنی که میتوان همان تنظیمات را برای تمام فروشگاهها تعریف کرد یا برای هر فروشگاه متفاوت باشد. اگر میخواهید تنظیمات را برای یک فروشگاه خاص مدیریت کنید، نام آن را از لیست کشویی پیکربندی چند فروشگاهی انتخاب کنید و تمام چکباکسهای مورد نیاز را در سمت چپ انتخاب کنید تا مقادیر سفارشی برای آنها تنظیم کنید. برای جزئیات بیشتر، به چند فروشگاهی مراجعه کنید.
عمومی
در پنل عمومی، تنظیمات فروشندهی زیر را تعریف کنید:
به مشتریان اجازه دهید برای حساب فروشنده درخواست دهند. ابتدا یک درخواست فروشنده توسط کاربر پر میشود، بنابراین یک حساب فروشنده ایجاد میشود. سپس، درخواست به صاحب فروشگاه (از طریق اعلان ایمیل) ارائه میشود تا پذیرفته شود.
Note
صاحب فروشگاه باید بهصورت دستی یک رکورد مشتری مناسب را به نقش "فروشندگان" اضافه کند تا دسترسی به بخش مدیریت داده شود. برای اطلاعات بیشتر، به بخش اختصاص فروشنده به رکورد مشتری در بالا مراجعه کنید.
- اگر گزینه قبلی انتخاب شده باشد، میتوانید شرایط خدمات را انتخاب کنید تا فروشندگان را ملزم به پذیرش شرایط خدمات در هنگام ثبتنام کنید.
Note
برای ویرایش این شرایط خدمات، به مدیریت محتوا → موضوعات (صفحات) بروید. مورد VendorTermsOfService را پیدا کنید و روی ویرایش کلیک کنید. برای اطلاعات بیشتر، به بخش موضوعات (صفحات) مراجعه کنید.
- اگر گزینه قبلی انتخاب شده باشد، میتوانید شرایط خدمات را انتخاب کنید تا فروشندگان را ملزم به پذیرش شرایط خدمات در هنگام ثبتنام کنید.
به فروشندگان اجازه دهید اطلاعات را ویرایش کنند به فروشندگان اجازه میدهد اطلاعات شخصی خود را در فروشگاه عمومی ارائه دهند.
- انتخاب کنید که آیا در مورد تغییرات اطلاعات فروشنده اطلاعرسانی شود تا مدیر را در مورد تغییرات اطلاعات فروشنده مطلع کند.
حداکثر تعداد محصولات برای هر فروشنده.
به فروشندگان اجازه دهید محصولات را وارد کنند به فروشندگان اجازه میدهد محصولات را وارد کنند.
کاتالوگ
در پنل کاتالوگ، تنظیمات فروشندهی زیر را تعریف کنید:
- به مشتریان اجازه دهید با فروشندگان تماس بگیرند (با استفاده از فرمهای تماس ایمیل ارسال کنند). این قابلیت در صفحه جزئیات فروشنده در فروشگاه عمومی در دسترس است.
- اجازه جستجو بر اساس فروشنده به مشتریان در صفحه جستجوی پیشرفته.
- انتخاب کنید که آیا فروشنده در صفحه جزئیات محصول نمایش داده شود (در صورت مرتبط بودن).
- انتخاب کنید که آیا نام فروشنده در صفحه جزئیات سفارش نمایش داده شود (در صورت مرتبط بودن).
- تعداد فروشندگانی که نمایش داده میشوند در بلوک ناوبری فروشنده در فروشگاه عمومی.
ویژگیهای فروشنده
شما میتوانید هر تعداد ویژگی فروشنده ایجاد کنید، مانند نام تجاری یا وبسایت.
افزودن ویژگی جدید
روی افزودن جدید کلیک کنید تا یک ویژگی فروشنده جدید و مقادیر آن ایجاد شود. پنجره افزودن ویژگی فروشنده جدید بهصورت زیر نمایش داده میشود:
در پنل اطلاعات ویژگی، اطلاعات زیر را تعریف کنید:
- نام — نام ویژگی فروشنده.
- الزامی — هنگامی که یک ویژگی الزامی است، فروشندگان باید قبل از ادامه، یک مقدار مناسب برای ویژگی انتخاب کنند.
- از لیست کشویی نوع کنترل، روش مورد نیاز برای نمایش مقدار ویژگی را انتخاب کنید: لیست کشویی، لیست دکمههای رادیویی، چکباکس، جعبه متن، جعبه متن چند خطی، چکباکس فقط خواندنی.
- ترتیب نمایش — ترتیب نمایش ویژگی فروشنده.
Note
لیستهای کشویی، لیستهای رادیویی، چکباکسها و چکباکسهای فقط خواندنی نیاز دارند که صاحب فروشگاه مقادیر را تعریف کند. انواع کنترل جعبه متن و جعبه متن چند خطی نیازی به تعریف مقادیر توسط صاحب فروشگاه ندارند، زیرا فروشندگان باید این فیلدهای جعبه متن را پر کنند.
روی ذخیره و ادامه ویرایش کلیک کنید تا به پنل مقادیر بروید.
افزودن مقدار ویژگی جدید
در پنل مقادیر، روی افزودن مقدار ویژگی جدید کلیک کنید تا یک مقدار ویژگی جدید ایجاد شود.
در پنجره افزودن مقدار ویژگی جدید، اطلاعات زیر را تعریف کنید:
- نام — نام مقدار ویژگی.
- گزینه از پیش انتخابشده را انتخاب کنید تا نشان دهد مقدار ویژگی از پیش برای مشتری انتخاب شده است.
- ترتیب نمایش — شماره ترتیب نمایش مقدار ویژگی.
میتوانید مقادیر ویژگی را با کلیک روی دکمههای مربوطه در کنار مقادیر ویژگی در پنل مقادیر ویرایش و حذف کنید.
روی ذخیره کلیک کنید. ویژگی جدید در صفحه ویرایش جزئیات فروشنده نمایش داده میشود.
نظرات فروشنده
کاتالوگ در صفحه جزئیات فروشنده نظراتی را نشان میدهد که برای محاسبه امتیاز کلی هر فروشنده جمعآوری شدهاند. شما لیست نظرات را در صفحه فروشنده پیدا خواهید کرد، که با جمعآوری نظرات تمام محصولات فروشنده ایجاد شده و بر اساس تاریخ مرتب شدهاند.
Note
تعداد پیشفرض نظرات در صفحه نظرات فروشنده ۶ است. میتوانید این مقدار را در تنظیم VendorProductReviewsPageSize تغییر دهید.
اجازه دادن به مشتریان برای ارسال پیام خصوصی به فروشندگان (پیامهای خصوصی)
در حال حاضر مشتریان میتوانند با فروشندگان تماس بگیرند (vendorsettings.allowcustomerstocontactvendors
تنظیم).
با این حال، امکان ارسال پیامهای خصوصی به فروشندگان وجود دارد. برای این کار، باید در صفحه جزئیات فروشنده انتخاب کنید که پیام خصوصی به کدام مشتری ارسال شود.
فقط میتوانید یک مشتری را انتخاب کنید.
اگر تنظیم forumsettings.allowprivatemessages true باشد، یک دکمه اضافی برای ارسال پیام خصوصی در کاتالوگ در صفحه فروشنده ظاهر میشود.
اکنون میتوانید فرم زیر را برای ارسال پیام خصوصی پر کنید.
Note
در حال حاضر، مشتریان میتوانند از طریق فرم تماس با تأمینکنندگان تماس بگیرند. (vendorsettings.allowcustomerstocontactvendors
تنظیم).