فروشگاه ساز ناپ کامرس - ناپ فارسی
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

9 نکته مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی

9 نکته مهم در طراحی فروشگاه اینترنتی

در سال‌های اخیر تجارت الکترونیک رشد قابل توجهی داشته است. اکثر کاربران ترجیح می‌دهند تا در آرامش و راحتی با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی به خرید خود بپردازند و کالا و خدمات خود را درب منزل دریافت کنند. در نتیجه در اختیار داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای صاحبان تجارت از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری پیدا کرده است.


اکثر کاربران و صاحبان تجارت بر این باورند که "طراحی فروشگاه اینترنتی" روندی است که کاملاً بر عهده تیم توسعه و پیاده‌سازی پلتفرم فروشگاه است در حالی که نقش صاحب تجارت و مدیر فروشگاه در طراحی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. تیم توسعه با اطمینان حاصل کردن از کاربردی بودن پلتفرم فروشگاه به صاحبان تجارت این اطمینان را می‌دهند که ابزار کارآمدی در تولید فروشگاه اینترنتی خود در اختیار داشته باشند. ولی این ابزار به تنهایی باعث ایجاد یک فروشگاه اینترنتی کارآمد نخواهد شد.


مدیران یک فروشگاه باید موارد گوناگونی را قبل از ایجاد یک فروشگاه اینترنتی و در زمان ایجاد آن در نظر داشته باشند. مواردی که شاید در لحظه اول ناچیز به نظر برسند ولی بسیار اهمیت دارند.


در این مقاله 9 نکته مهم در طراحی فروشگاه‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

 


نکته 1: مشخص کردن زمینه فعالیت.

این نکته پیش‌نیاز تمام مراحل طراحی یک تجارت بوده و از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. صاحبان تجارت با تجربه به خوبی با این مرحله آشنا هستند و اهمیت آن را درک می‌کنند. شخصی که قصد دارد با استفاده از ابزار "فروشگاه اینترنتی" وارد عرصه تجارت الکترونیک شود باید چند سؤال مهم را از خود بپرسد.


- "قصد فعالیت در چه زمینه‌ای را دارم؟"

- "رقیبان من چه کسانی هستند؟"

- "چطور خودم را از رقیبان متمایز کنم؟"


این سؤالات و دیگر سؤالات نظیر آنها مواردی هستند که مشخص می‌کند که آیا هزینه‌ای که صاحب تجارت قصد دارد به منظور دریافت پلتفرم فروشگاه متحمل شود یک سرمایه گذاری موفق خواهد بود یا یک ضرر بزرگ.


حتماً قبل از اقدام به دریافت "فروشگاه اینترنتی" این سؤالات را از خود بپرسید و به دقت در رابطه با جواب این سؤالات تحقیق کنید.

 


نکته 2: مشخص کردن ظاهر و قالب فروشگاه.

کاربرانی که به خرید اینترنتی مشغول هستند، دقیقاً همان افرادی هستند که مشتری یک فروشگاه به حساب می‌آیند. به همین علت یک فروشگاه اینترنتی نیز باید دقیقاً همان حسی را داشته باشد که یک فروشگاه واقعی دارد.


مورد اصلی که نظر یک خریدار را جلب کرده و باعث می‌شود وارد یک فروشگاه شود، ظاهر آن فروشگاه است. ظاهری زیبا و جلب کننده باعث می‌شود تا نظر مشتریان جلب شده و وارد فروشگاه شود. قالب یک فروشگاه نیز به همین اندازه مهم است. مدیر فروشگاه باید با در نظر گرفتن محتوا و کاربرد فروشگاه، قالب و رنگ‌بندی مناسب را برای فروشگاه خود انتخاب کند.


انتخاب درست این مورد باعث می‌شود که حتی کاربرانی که قصد خرید از فروشگاه را ندارند به فروشگاه جلب شوند که باعث افزایش بازدید از فروشگاه می‌شود.

 


نکته 3: صفحه اصلی (خانه) مناسب.

صفحه اصلی یک فروشگاه اینترنتی نقش ویترین یک فروشگاه سنتی را دارد. ویترین یک فروشگاه نوع محصولات و خدمات ارائه شده در آن فروشگاه را مشخص می‌کند تا مشتری سردرگم نشود.


صفحه اصلی یک فروشگاه اینترنتی باید ارائه کننده یک فروشگاه باشد. این صفحات باید دست‌چینی از محصولات منتخب را به ساده‌ترین شیوه به نمایش بگذارند تا کاربر از نوع فعالیت فروشگاه اطلاع پیدا کند. در عین حال تعداد محصولات قرار داده شده باید محدود باشد. قرار دادن تعداد زیادی از محصولات در صفحه اول باعث سردرگمی کاربر می‌شود.

نمونه صفحه اصلی


استفاده از یک اسلایدر به منظور نمایش دیگر اطلاعات فروشگاه نیز یک روش مناسب به منظور افزایش کیفیت صفحه اصلی فروشگاه است.


قرار دادن پیش‌نمایش چند مورد محدود از پست بلاگ‌ها و مطالب موجود فروشگاه در صفحه اول به کاربر نشان می‌دهد که فروشگاه در همه زمینه‌ها فعال است و باعث افزایش اطمینان خاطر کاربر می‌شود.

 


نکته 4: صفحه محصولات با امکانات مناسب.

بعد از جلب نظر کاربر و متقاعد کردن او به بازدید از فروشگاه، کاربر به صفحه محصولات هدایت خواهد شد تا لیستی از محصولات و خدمات ارائه شده در فروشگاه را بررسی کند. هدف اصلی کاربر در این صفحه "جستجو" است پس مدیر یک فروشگاه باید اطمینان کسب کند که کاربر از تمام ابزارهای مورد نیاز برخوردار باشد. ابزارهایی مانند فیلد جستجو متنی، فیلتر مشخصات و موجودیت‌ها، فیلتر قیمت‌ها و دیگر ابزار مشابه.

نمونه صفحه محصولات


همچنین مدیر فروشگاه باید اطمینان کسب کند که کاربر در تمام صفحات به این ابزار دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال کاربر بعد از ورود به صفحه جدید که نتیجه جستجو یک کلمه کلیدی را نمایش می‌دهد، همچنان بتواند فیلترهای جدید به نتایج ارائه شده اعمال کند و/یا فیلترهای اعمال شده را تغییر دهد.


کاربری که نتواند محصولات و خدمات مورد نظر خود را به راحتی در بین محصولات یک فروشگاه پیدا کند، صبر خود را از دست می‌دهد و احتمال ترک فروشگاه افزایش میابد.

 


نکته 5: فرم "تماس با ما".

یکی از صفحات مهم یک فروشگاه اینترنتی، صفحه "تماس با ما" است. وجود این صفحه به کاربر اطمینان می‌دهد که فروشگاه در دسترس او است و در هر زمان که برای او مشکلی پیش آید، می‌تواند با فروشگاه تماس برقرار کند.

نمونه تماس با ما


قرار دادن اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن، موقعیت فروشگاه (دفتر) در نقشه، ایمیل و دیگر موارد مشابه همگی به افزایش اطمینان کاربر کمک کرده و در عین حال باعث افزایش اعتبار یک فروشگاه اینترنتی می‌شود.

 


نکته 6: فرم "درباره ما".

صفحه "درباره ما" به کاربرانی که تازه با فروشگاه اینترنتی آشنا شده‌اند و قصد دارند درباره فروشگاه اطلاعات بیشتری کسب کنند کمک می‌کند. این کاربران با کسب اطلاعات بیشتر درباره فروشگاه و تجارت فروشگاه، می‌توانند فروشگاه را به دیگران معرفی کنند و باعث جذب مشتریان بیشتر شوند.


همچنین کاربرانی که قصد همکاری با فروشگاه را داشته باشند می‌توانند اطلاعات مفیدی را از این طریق به دست بیاورند.

 


نکته 7: تولید محتوای مناسب و مرتبط.

قرار دادن محصولات در فروشگاه به تنهایی کافی نیست. یک فروشگاه اینترنتی باید از محتوای گوناگون و مناسبی برخوردار باشد. "بلاگ" یک ابزار قدرتمند برای تولید محتوا در فروشگاه‌های اینترنتی است. این محتوا نه تنها فروشگاه را از نظر کاربران معتبرتر خواهد ساخت بلکه به افزایش رتبه فروشگاه در موتورهای جستجوگر نیز کمک خواهد کرد.

تولید محتوای مناسب


استفاده از تصاویر بهینه نیز به افزایش جلوه فروشگاه کمک می‌کند. تصاویر بهینه دارای حجم کم و فشرده ولی با کیفیت مناسب هستند. کاربران محصولات یک فروشگاه را از طریق تصاویر لمس می‌کنند. تصاویر بدون کیفیت نظر کاربر را برای خرید جلب نخواهد کرد. از طرفی تصاویر با کیفیت ولی با حجم بالا باعث افزایش زمان بارگذاری صفحات فروشگاه شده که هم باعث ناخشنودی کاربر شده و هم باعث افت رتبه فروشگاه در نتایج موتورهای جستجوگر می‌شود.

 


نکته 8: عضویت و فرم کاربران.

عضویت کاربران برد عظیمی از اطلاعات را در اختیار مدیران یک فروشگاه قرار می‌دهد. ساده‌ترین این اطلاعات، آدرس ایمیل کاربران است. مدیران یک فروشگاه اینترنتی می‌توانند با استفاده از این آدرس‌ها به تبلیغات هدفمند بپردازند. همچنین استفاده از ابزاری مانند google analytics به مدیران یک فروشگاه این اجازه را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری از نیازها و علاقه‌مندی بازدید کنندگان و کاربران فروشگاه خود کسب کند.


فرم‌های بحث و تبادل نظر نیز به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات خود را با مسئولان فروشگاه و دیگر کاربران به اشتراک بگذارند و راه حل‌های مناسب پیدا کنند. این باعث می‌شود تا کاربران احساس کنند که مسئولان فروشگاه در کنار آنها هستند و پاسخگوی سؤالات و مشکلات مشتریان هستند.

 


نکته 9: تعریف مناسب محصولات.

در هنگام خرید، مشتریان به مسئولان فروشگاه دسترسی ندارند تا سؤال‌های کوچک خود را در مورد محصولات مطرح کنند. توضیحات گنگ و نامفهوم از محصولات باعث سردرگمی و دلسردی کاربران از خرید می‌شود. در هنگام تعریف محصولات، تمام ویژگی‌ها و مشخصات دقیق محصول را ذکر کنید تا برای کاربر جای سؤالی باقی نماند. در صورتی که شکل ظاهری یک محصول با تغییر ویژگی‌های آن تغییر می‌کند(مانند رنگ)، برای تمام این ویژگی‌ها تصویر تهیه کرده و در قسمت توضیحات محصول قرار دهید.

نظر خود را بیان کنید