راهاندازی یک فروشگاه اینترنتی یک تعهد بزرگ است. از طرفی تمام صاحبان تجارت که به نحوی محصول یا خدماتی را به مشتریان عرضه میکنند نیاز به یک فروشگاه اینترنتی دارند. استفاده از فروشگاه اینترنتی برای صاحبان تجارت و هم برای مشتریان مفید و سود آور خواهد بود.
از مزایای یک فروشگاه ایجاد شده با روشهای مناسب میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش انعطافپذیری در خرید مشتریان با امکان خرید در هر موقعیت و زمان.
- جمعآوری اطلاعات مشتری و آدرسهای ایمیل به منظور تبلیغات مؤثر از طریق ایمیل.
- معرفی تجارت خود به مشتریان جدید با ظهور در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر.
آخرین مزیت نام برده شده، مهمترین مزیت یک فروشگاه اینترنتی است. به منظور بهرهمندی از این مزایا، فروشگاه باید در نتایج جستجوی موتورهای جستجوگر به نمایش درآید. به منظور دست یافتن به این امر، فروشگاه باید دارای محتوایی باشد که از نظر سئو (SEO) پر کیفیت بود و باعث شود تا موتورهای جستجوگر مطالب فروشگاه را در جستجوهای خود در نظر بگیرند.
در ادامه 10 ترفند کارآمد به منظور افزایش رتبه سئو با استفاده از محتوای فروشگاه معرفی خواهد شد.
1- تولید محتوای برنامهریزی شده
تولید محتوای فروشگاه بر اساس یک برنامه ثابت و مشخص در بهبود سئو فروشگاه بسیار تأثیر گذار است. سعی کنید محتوای با کیفیت و منحصر به فرد در بازههای زمانی مشخص شده تولید کنید و در فروشگاه قرار دهید.
محتوای با کیفیت به مشتریان نشان میدهد که فروشگاه شما در زمینه فعالیت خود حرفهای است و چرا مشتری باید از فروشگاه شما خریداری کند.
یکی از رایجترین (و مهمترین) گونههای محتوای فروشگاه اینترنتی، بلاگهای مفید و جذاب است.
برنامهای به منظور تولید و قرار دادن بلاگهای جدید در فروشگاه ایجاد کنید و در بازههای زمانی مشخص بلاگها را در فروشگاه قرار دهید. این بازههای زمانی میتواند هفتگی، ماهانه و... باشد.
2- محتوای تازه و اصل.
مطالب تکراری یکی از مواردی است که موتورهای جستجوگر بسیار به آنها حساس هستند و در رتبهبندی فروشگاه در نتایج جستجو تأثیر گذار است.
یک فروشگاه اینترنتی به دلیل طبیعت محتوای قرار داده شده در آن (توضیحات محصولات، فهرستها و...) به سادگی در فهرست وبسایت با محتوای تکرار قرار خواهند گرفت که باعث کاهش رتبه فروشگاه در نتایج جستجو خواهد شد.
تغییر متنهای توضیحات محصولات به گونهای که به عنوان محتوای تکراری در نظر گرفته نشوند بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
3- بهینهسازی محتوای فروشگاه
بهینهسازی یا اضافه کردن کلمات کلیدی یکی از اصلیترین روشهای هدایت مشتریان از موتورهای جستجوگر به فروشگاه است. کسب اطمینان از قرار دادن کلمات کلیدی در تمام صفحات و محتوا بسیار مهم است. صفحات مانند:
- در باره ما
- بلاگها
- تماس با ما
- سبد خرید
- توضیحات محصول
به عنوان نمونه، توضیحات محصولات بهترینترین مکان به منظور قرار دادن کلمات کلیدی مناسب و محتوای بهینهسازی شده است. توضیحات محصولات بیشترین بخش محتوای یک فروشگاه اینترنتی را تشکیل میدهند. این امر به صاحب فروشگاه فضای مناسب به منظور قرار دادن کلمات کلیدی گوناگون و مناسب را میدهد.
ولی بیشتر صاحبان تجارت، متنها و محتویات فراهم آورده شده توسط تولیدکنندگان محصول را به عنوان توضیحات محصول قرار میدهند. این محتوا هم غیر اصل بوده و هم از نظر کلمات کلیدی بهینهسازی نشده است. به جای کپی کردن و قرار دادن محتوای فراهم آورده شده توسط تولید کننده محصول در فروشگاه، محتوا را بازنویسی کنید تا محتوا هم تازه به نظر برسد و هم از نظر کلمات کلیدی بهینهسازی شده باشد.
همچنین جلوگیری از قرار دادن بیش از حد کلمات کلیدی در محتوای فروشگاه مهم است. اگر بیش از 5% از محتوا، کلمات کلیدی باشد فروشگاه به عنوان وبسایت SPAM در نظر گرفته خواهد شد.
4- استفاده نکردن بیش از حد از تبلیغات
استفاده بیش از حد از تبلیغات به منظور معرفی فروشگاه خود به دیگران کار اشتباهی است. تبلیغات پرداخت بر اساس تعداد کلیک (PPC) یکی از رایجترین شیوههای تبلیغ بین فروشگاههای اینترنتی است ولی استفاده بیش از حد از اینگونه تبلیغات باعث به وجود آمدن مشکلاتی میشود. مشکلاتی مانند:
- افزایش هزینه تبلیغات با گذشت زمان.
- فراموش شدن فروشگاه بعد از پایان دوره تبلیغات با استفاده از PPC.
بهترین راه حل، ترکیب تبلیغات مانند PPC با ترفندهای سئو است. در صورتی که صاحب فروشگاه نتواند تبلیغات خود را بهینهسازی کند، تبلیغاتی به وجود خواهند آمد که تأثیری نخواهند داشت یا افراد اشتباهی را به عنوان مشتری نهایی فروشگاه در نظر خواهند گرفت.
5- بهینهسازی تصاویر
بهینهسازی تصاویر یکی از بخشهایی است که اغلب نادیده گرفته میشود. بعد از بهینهسازی تمام محتوای نوشتاری فروشگاه، نوبت به بهینهسازی تصاویر فروشگاه میرسد.
جستجو تصاویر به شدت محبوبیت پیدا کرده است، به همین دلیل قرار دادن کلمات جایگزین (ALT) مناسب و برچسبهای مرتبط برای تصاویر بسیار مهم است. از برچسبها و کلمات جایگزین به منظور ارائه تعریفی از محتوای تصویر استفاده کنید.
6- ایجاد توضیحات متا (Meta Descriptions) برای تمامی صفحات فروشگاه
ایجاد توضیحات متا برای صفحات فروشگاه یکی دیگر از ترفندهای مهم است. توضیحات متا، توضیحات صفحات فروشگاه هستند که در صفحه نتایج جستجو به نمایش در خواهند آمد.
اطمینان کسب کنید که برای تمام صفحات فروشگاه توضیحات متای مناسب وجود داشته باشد.
7- اضافه کردن بخش "نقد محصولات"
بخش نقد محصولات یکی از مفیدترین بخشهای یک فروشگاه اینترنتی از نظر SEO است. این بخش محتوای گوناگون بیشتری را به صفحه محصولات اضافه میکند که باعث بهبود رتبه فروشگاه در موتورهای جستجوگر میشود.
همچنین این بخش یک ابزار مهم برای دریافت نظر مشتریان است تا با استفاده از این نظرات مدیران فروشگاه بتوانند تصمیمات بهتری را برای آینده فروشگاه خود بگیرند.
8- بهینهسازی فروشگاه به منظور نمایش در تلفنهای همراه
در دنیای امروز بهینه بودن یک فروشگاه اینترنتی برای نمایش در تلفنهای همراه یک امر حیاتی است. مشتریان باید بتوانند به آسانی فروشگاه شما را در تلفنهای همراه خود مشاهده کنند.
موتورهای جستجوگر به وبسایتهایی که از نظر نمایش در حالت تلفن همراه بهینه هستند، اهمیت و اولویت بیشتری میدهند.
9- بررسی رتبه فروشگاه در نتایج جستجو موتورهای جستجو به صورت دورهای
یکی دیگر از موارد مهم در توسعه یک فروشگاه اینترنتی، بررسی مکرر رتبه فروشگاه در نتایج موتورهای جستجو است. موتورهای جستجوگر مانند گوگل (google) الگوریتمهای جستجوی خود را 2 تا 3 بار در سال به روز رسانی میکنند. این به روز رسانیها هرچند کوچک، میتوانند تأثیر بزرگی در رتبه فروشگاه در نتایج موتورهای جستجو داشته باشد و باعث حذف فروشگاه از صفحات اول نتایج و به این ترتیب غیر قابل دیده شدن فروشگاه شود.
با بررسی رتبه فروشگاه به صورت دورهای و مکرر، صاحبان فروشگاه میتوانند بر اساس تغییرات به وجود آمده، محتوای فروشگاه خود را تغییر داده تا فروشگاه در رتبههای مناسب جستجو باقی بماند.
10- فعالسازی برچسبهای استاندارد (canonical)
فعالسازی برچسبهای استاندار یکی از راههای مهم به منظور مشخص کردن صفحات master copy برای موتورهای جستجوگر است. این کار باعث رفع مشکل صفحات مشابه با آدرسهای URL گوناگون خواهد شد. برچسبهای استاندار در امر بهینهسازی بسیار مهم هستند.
کلید اصلی در ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق فقط ایجاد یک پلتفرم کاربرپسند نیست. سبهینه بودن فروشگاه برای سئو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
یک وبسایت با کیفیت باید بهینه شده، به راحتی قابل استفاده و به روز باشد تا در نظر موتورهای جستجوگر مرتبط باقی بماند.