چگونه یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنیم؟

چگونه یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنیم؟

یکی از سؤالات پرتکرار در زمینه تجارت الکترونیک این است که "چگونه اولین فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد کنم؟". این سؤال فقط مختص صاحبان تجارت نیست، افراد زیادی به دلایل مختلف قصد دارند تا با فرایند ایجاد و راه‌اندازی تجارت الکترونیک و فروشگاه اینترنتی آشنایی پیدا کنند. در این پست قصد داریم تا مراحل ضروری ایجاد و راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی موفق را به اشتراک بگذاریم تا در صورت علاقه‌مندی، صاحبان تجارت‌های مختلف بتوانند با آسودگی خاطر و اطلاعات کافی فرایند ورود به دنیای تجارت الکترونیک را طی کنند.


یکی از مهم‌ترین مواردی که صاحبان تجارت باید در نظر داشته باشند این است که، ایجاد یک فروشگاه اینترنتی فقط راه‌اندازی یک پلتفرم فروش نیست. بررسی سیاست‌های فروشگاه و روش فعالیت فروشگاه نیز بسیار پراهمیت است. به منظور ایجاد یک فروشگاه اینترنتی، صاحبان تجارت باید این موارد را قبل از راه‌اندازی پلتفرم فروش بررسی کرده و با در اختیار داشتن بینش کامل از نیازها و سیاست‌های فروشگاه خود، فرایند ایجاد فروشگاه اینترنتی را پیگیری کنند. در ادامه 5 مرحله مهم جهت ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق ارائه خواهد شد.

 



1- انتخاب محصولات و مشخص کردن مشتریان


یکی از مراحلی که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، مرحله انتخاب محصولات موجود در فروشگاه و مشتریان آن است. این امر بسیار مهم است که صاحبان تجارت‌های مختلف متوجه شوند که امکان انتقال هر تجارتی به بستر تجارت الکترونیک به صورت کامل وجود ندارد. به عنوان مثال، تجارت فروش ماشین‌آلات صنعتی یکی از این موارد است. صاحبان تجارت می‌توانند به جای فروش خود ماشین‌آلات صنعتی، اقدام به فروش قطعات یدکی آن‌ها به صورت اینترنتی با استفاده از یک فروشگاه اینترنتی کنند.


حمل‌ونقل یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب محصولات قابل‌فروش در یک فروشگاه اینترنتی است. مواردی مانند هزینه حمل‌ونقل، وزن محصولات، پایدار بودن و مقاوم بودن محصولات، امنیت و دیگر موارد مشابه می‌توانند مشخص کنند که آیا محصول مورد نظر قابلیت فروش به صورت اینترنتی را دارد یا خیر. به عنوان مثال یک ماشین صنعتی، به دلیل وزن بالا امکان ارسال آن با هزینه کم و قابل‌قبول وجود نخواهد داشت و به همین دلیل فروش چنین محصولی به اینترنتی توصیه نمی‌شود.


یکی دیگر از موارد مهم که حتماً باید بررسی شود، محبوبیت محصولات و رقابت موجود در بازار است. صاحبان تجارت می‌توانند با استفاده از ابزاری مانند Google Ads و Google Trends در سطح اینترنت به جستجو پرداخته و محبوبیت یک دسته از محصولات و رقبای موجود را بررسی کنند. صاحبان تجارت بعد از یافتن رقبای موجود، باید فروشگاه‌های اینترنتی آن‌ها را مشاهده کرده و بررسی کنند که این فروشگاه‌های اینترنتی چه خدماتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این صورت صاحبان فروشگاه می‌توانند با استفاده از دانش به دست آمده از نقاط ضعف موجود در بازار حاضر، به راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود بپردازند.

 



2- در نظر داشتن فرایند تکمیل سفارش در فروشگاه


در نظر داشتن و بررسی فرایند تکمیل خرید و سفارش قبل از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی بسیار مهم است. انتقال صحیح و دقیق تمام مراحل و فرایند فروش محصولات از یک فروشگاه فیزیکی به صورت کامل و دقیق به یک فروشگاه اینترنتی بسیار پراهمیت است. چینش محصولات، بسته‌بندی محصولات، خدمات‌دهی به مشتریان، سیاست‌های تخفیف و جشنواره‌های فروش همگی بسیار مهم هستند و باید به صورت دقیق، قبل از ایجاد فروشگاه اینترنتی تصمیم‌گیری شده و سپس پیاده‌سازی شوند. برخی از فرایندهایی که باید قبل از ایجاد فروشگاه باید بررسی شوند عبارت‌اند از:


فرایند تکمیل خرید – صاحبان تجارت باید تمام مراحل تکمیل خرید را به دقت بررسی کنند. از لحظه‌ای که مشتریان محصولات مورد نظر خود را در سبد خرید قرار می‌دهند تا زمانی که پیام خرید موفقیت‌آمیز را دریافت می‌کنند. کسب اطمینان از نمایش تمام اطلاعات ضروری و تکمیلی به صورت کاملاً واضح بسیار پراهمیت است. در فروشگاه‌های فیزیکی، در صورت به وجود آمدن سؤالی، تنها لازم است که مشتریان به نزدیک‌ترین کارمند مراجعه کنند. در فروشگاه‌های اینترنتی، نامفهوم بودن بخشی از فرایند خرید و به وجود آمدن سؤال برابر با رها شدن سبد خرید و از دست رفتن فروش است. در بهترین حالت، چنین شرایطی باعث می‌شود تا مشتری برای رفع ابهام به مسئولان فروشگاه اینترنتی پیام ارسال کند که این امر زمان‌بر بوده و باعث دلسردی و کاهش احتمال بازگشت مشتری برای خرید دوباره می‌شود.


فرایند خدمات مشتریان – خدمات مشتریان پایه و اساس تجارت است. خدمات مشتریان فقط در رابطه با پاسخگویی به سؤالات مشتریان نیست. کسب اطمینان از ارائه تجربه کاربری مناسب با در اختیار قرار دادن ابزار و امکانات سودمند به مشتریان باعث بهبود روابط بین مشتریان و فروشگاه اینترنتی می‌شود.


سیاست‌های بازگشت کالا – صاحبان تجارت باید در رابطه با شرایط بازگشت کالا توسط مشتریان کاملاً واضح باشند. صاحبان فروشگاه باید به مشتریان خود این اطمینان را بدهند که هیچ مورد نامفهومی بعد از ثبت سفارش وجود ندارد. صاحبان فروشگاه باید تمامی اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان خود قرار دهند تا مشتریان فروشگاه با اعتماد کامل به خرید خود به پردازند. این اطلاعات شامل حداکثر زمان امکان بازگشت کالا، چگونگی بازگشت کالا، هزینه بازگشت و دیگر موارد مشابه می‌شود. مشتریان هر چه اطلاعات بیشتری داشته باشند، اعتماد بیشتری نیز به فروشگاه اینترنتی خواهند داشت.


بازاریابی – فرایند بازاریابی در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی بسیار پراهمیت است که ممکن است نادیده گرفته شود. از آنجایی که بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی فقط توسط یک نفر اداره می‌شوند، فرایند بازاریابی معمولاً به کنار زده می‌شود که همین امر باعث به وجود آمدن زیان برای فروشگاه اینترنتی می‌شود. بازاریابی فروشگاه‌های اینترنتی معمولاً با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی گوناگون، مدیریت جشنواره‌های فروش ویژه و فروش محصولات فصلی میسر می‌شود.


ادغام سازی ابزار – هر فروشگاه اینترنتی به ادغام سازی ابزار گوناگون تولید شده توسط توسعه دهندگان شخص سوم نیازمند است. این ابزارها به مدیریت فروشگاه کمک می‌کند تا انواع فرایندهای موجود در فروشگاه را بررسی کرده و بهبود بخشند.

 



3- انتخاب بهترین پلتفرم


بعد از مشخص شدن سیاست‌های فروشگاه و محصولات مورد نظر جهت فروش، مورد بعدی که باید توسط صاحبان تجارت مشخص شود، پلتفرمی است که باید فروشگاه اینترنتی با استفاده از آن ساخته شود. ابزارها و پلتفرم‌های گوناگونی وجود دارند که صاحبان فروشگاه می‌توانند با استفاده از آن‌ها فروشگاه اینترنتی خود را ایجاد و راه‌اندازی کنند.


گرند نود (GrandNode) یکی از پلتفرم‌های معتبر و به‌روز، جهت ایجاد و راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی با ابزارها و قابلیت‌های کاربردی است. جهت افزایش سرعت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، تیم توسعه و پیاده‌سازی ما با ارائه خدمات ایجاد فروشگاه اینترنتی با استفاده از فروشگاه ساز گرند نود (GrandNode) در خدمت صاحبان تجارت است. خدمات ارائه شده جهت راه‌اندازی اولیه یک فروشگاه اینترنتی توسط تیم توسعه ما عبارت‌اند از:


- نصب آخرین نسخه گرند نود (GrandNode) توسط تیم توسعه و طراحی.

- پشتیبانی سه ماهه با استفاده از ایمیل.

- پکیجی از مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین افزونه‌های لازم جهت راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه بفرمایید.

 



4- معرفی فروشگاه به افراد و مشتریان مرتبط


صاحبان فروشگاه باید با در نظر گرفتن محصولات و خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی، مشتریان خود را شناخته و با توجه به این اطلاعات اقدام به تبلیغات کنند. تبلیغ فروشگاه اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و دیگر موارد مشابه که شامل مشتریان محصولات و خدمات فروشگاه است بسیار مهم است. در صورتی که صاحبان تجارت تبلیغات فروشگاه خود را در رسانه‌هایی که شامل مشتریان محصولات و خدمات فروشگاه نمی‌شود انجام دهند، نتیجه‌ای به دست نخواهند آورد و فقط سرمایه خود را از دست خواهند داد. به عنوان نمونه تبلیغ فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی ماشین‌آلات صنعتی در رسانه‌هایی که افراد حاضر بیشتر علاقه‌مند به پوشاک هستند بی‌اثر خواهد بود. از بهترین روش‌های افزایش آگاهی از فروشگاه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


- افراد تأثیرگذار و معتبر در زمینه تجارت خود را وارد تبلیغات فروشگاه خود کنید.

- از تصاویر با کیفیت که شامل برند فروشگاه است استفاده کنید.

- از ایمیل‌ها با طراحی زیبا به همراه برند فروشگاه به منظور ایجاد تراکنش‌ها استفاده کنید.

- از سیاست‌های واضح و معتبر استفاده کنید.

- توضیحات و اطلاعات محصولات خود را ایجاد کنید.

 



5- کسب اطمینان از کیفیت و کارایی فروشگاه قبل از راه‌اندازی


حتی بعد از خریداری فروشگاه اینترنتی، قالب و افزونه‌هایی که توسط تیم توسعه ایجاد و تست شده‌اند، صاحبان فروشگاه همواره باید فروشگاه ایجاد شده را قبل از راه‌اندازی تست کرده و از کارایی مناسب آن کسب اطمینان کنند. همیشه این امکان وجود دارد که فروشگاه اینترنتی در شرایط خاص شما دچار مشکلی شده باشد. اگر مشتریان فروشگاه با چنین مشکلاتی مواجه شوند، ممکن است کیفیت خدمات فروشگاه اینترنتی زیر سؤال رفته و قابلیت اعتماد فروشگاه زیر سؤال رود.


صاحبان فروشگاه باید انواع فرایندهای موجود در فروشگاه مانند ثبت سفارش، لغو سفارش، ثبت درخواست بازگشت، ارسال نقد و بررسی، ایجاد محصول جدید، دسته‌بندی‌ها و دیگر موارد مشابه در فروشگاه را تست کند. همچنین صفحات گوناگون باید بررسی شده تا در صورت مشاهده هرگونه خطا این موارد نیز اصلاح شوند.

نوشتن نظر