فروشگاه ساز ناپ کامرس - ناپ فارسی
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر سرمایه می خواهد؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر سرمایه می خواهد؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر سرمایه می خواهد؟

 

 

به سرعت در حال نزدیک شدن به روزهایی هستیم که فروش اینترنتی به یکی از عمده ترین روش های خرید در دنیا تبدیل می شود. در کشور ما نیز تعداد فروشگاه های اینترنتی روز به روز در حال افزایش است و احتمالاً تا چند سال دیگر تمام کسب و کارهای فیزیکی، دارای نسخه آنلاین نیز خواهند بود.

اما برای حضور در فضای آنلاین در مرحله اول نیاز به فروشگاه اینترنتی و عرضه محصولات به مشتریان است. اولین سؤالی که برای بیشتر افراد در این زمینه به وجود می آید این است که هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است و چقدر زمان برای راه اندازی آن نیاز است؟

در این مطلب به این دو سؤال اساسی پاسخی کامل خواهیم داد، اما قبل از آن باید به بعضی مباحث توجه کنیم.

فروشگاه اینترنتی مناسب چه کسانی است؟

قبل از این‌که به بحث هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی بپردازیم، باید بدانیم که فروشگاه اینترنتی مناسب چه کسانی است؟ آیا هر فردی با هر نوع کسب و کار می تواند گزینه مناسبی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی باشد؟ جواب این سؤال را در 2 زمینه بررسی می کنیم:

 

1 – نوع محصولات شما به چه شکلی است؟

احتمالاً مهم‌ترین و اساسی ترین چیزی که باید قبل از راه اندازی فروشگاه به آن فکر کنیم، نحوه ارسال است. امروزه راهکارهای متنوعی برای ارسال محصول وجود دارد. اگر محصولات شما از وزن فیزیکی زیادی برخوردارند، احتمالاً باید با باربری صحبت کنید. اگر هم مشتریان شما از قبل آماده هستند، می توانید با یکی از شرکت های مطرح قرارداد ببندید. برای مثال ممکن است از قبل مشتریان زیادی از طریق شبکه های اجتماعی پیدا کرده باشید. در این صورت می توانید به فکر قرارداد باشید.

شاید محصولات شما نیاز به ارسال ندارند. برای مثال ممکن است به فکر فروش فایل یا آموزش از طریق اینترنت باشید. در این صورت کار شما بسیار ساده می شود و تنها نیاز به انتخاب وب‌سایت مرتبط با این فعالیت هستید. امروزه تعداد زیادی از افراد در حال به دست آوردن درآمدهای بالا از این طریق هستند.

 

2 – آیا با اصول اولیه فروشگاه اینترنتی آشنایی دارید؟

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی راه های متنوعی وجود دارد. می توان بدون داشتن هیچ گونه دانش فنی، کدنویسی و گرافیکی نیز فروشگاه خود را راه اندازی کنید اما یک سری موارد هستند که باید به آن‌ها آشنایی داشته باشید. همان طور که میزان فروش و سابقه در بازار فیزیکی زمان می برد و نیازمند دانش و اطلاعات کافی است، فضای آنلاین نیز از همین چارچوب پیروی می کند. حتی شاید دشوارتر نیز باشد.

فضای اینترنتی به این شکل نیست که محصولات خود را در وب‌سایت بگذارید و انتظار درآمد بالا پس از چند شب داشته باشید. هرچند در فروشگاه های فیزیکی هم این رؤیا به این سادگی ها نیست اما بدون شک می توان پس از چند روز در آن‌ها به درآمد بالایی رسید. برای حضور تاثیرگذار در فضای آنلاین باید به الفبای این حوزه آشنایی داشته باشید. الفبایی که در مقالات آتی مارکت برتر بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مانند فروشگاه فیزیکی که نیازمند هزینه است، فروشگاه اینترنتی نیز هزینه هایی دارد. هرچند این هزینه ها بسیار اندک و قابل مقایسه با فروشگاه فیزیکی نیست. در فروشگاه فیزیکی 2 هزینه اصلی مطرح است: رهن و اجاره. فروشگاه آنلاین نیز تقریباً از همین قاعده پیروی می کند. اگر فروشگاه خود را به صورت اختصاصی (و توسط شرکت های مطرح) طراحی کنید، هزینه ها سرسام آور است. برای مثال ممکن است هزینه طراحی تا 50 میلیون هم بالا برود؛

 

خبر خوش این است که دیگر نیازی به چنین هزینه های گزاف نیست. امروزه 2 روش از بیشترین و محبوب ترین روش های ساخت فروشگاه اینترنتی محسوب می شوند. هزینه آن‌ها اندک است و کار با آن‌ها نیز بسیار ساده است. روش اول استفاده از سی‌ام‌اس های اوپن سورس (متن باز و قابل ویرایش) است.

1 – استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده

برای مثال اگر مدتی است برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی تحقیق می کنید، احتمالاً واژه های ورد پرس، جوملا، مجنتو، اوپن کارت و نظایر آن‌ها را شنیده باشید. برخی از این سیستم ها به صورت اختصاصی برای فروشگاه طراحی شده اند و برخی دیگر (همچون وردپرس و جوملا) برای راه اندازی وب‌سایت هستند و توسط افزونه می توان در آن‌ها فروشگاه نیز راه اندازی کرد.

حتی اگر کار با این‌ها هزینه اندک نیز دارد اما باز هم نیاز به دانش و معلومات کافی جهت کار با آن‌ها دارید. برای مثال استفاده از افزونه و تولید صفحات در وردپرس نیز مشکلات و پیچیدگی های خود را برای برخی افراد دارد. اینجا است که جدیدترین، ساده ترین و رو به رشدترین راهکار ساخت فروشگاه وارد میدان می شود.

2 – فروشگاه سازها، بهترین راه حل برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی

استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین که تقریباً تمام امکانات موردنیاز را در اختیار شما می گذارند و پشتیبانی آن‌ها نیز همیشگی است؛ یعنی شما هزینه ای اندک پرداخت می کنید و در یک پنل کاربری به تمام امکانات ساخت فروشگاه دسترسی خواهید داشت.

 

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز چقدر است؟

هزینه این نوع فروشگاه بسته به نیازهای شما دارد. واژه های رایگان را هم فراموش کنید. اگر وب‌سایتی به شما وعده فروشگاه رایگان می دهد، شک نکنید که محصول و خدمت آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. شاید هم در ابتدا از شما هزینه ای دریافت نکنند اما پس از مدتی که مشتریان کافی برای خود جمع کردند، دست شما را در پوست گردو گذاشته و از شما درخواست هزینه تمدید سالانه می کنند.

هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی به مسایل مختلفی بستگی دارد. برای مثال ممکن است که شما در وب‌سایت خود از تصاویر با کیفیت بسیار بالا استفاده کنید. ممکن است در وب‌سایت خود ویدیو بارگذاری کنید. اگر حجم فایل های شما زیاد باشد، نیازمند فضای بیشتری خواهید بود. مثل حافظه هارد که برای هر محصول متفاوت است، فضای ذخیره سازی محتوا نیز در قیمت فروشگاه مؤثر خواهد بود. حتی فروشگاه فیزیکی هم هرچقدر بزرگ‌تر باشد، هزینه بیشتری خواهد داشت.

تصور کنید که در فروشگاه فیزیکی خود می خواهید از کاغذ دیواری و دکوراسیون های مجلل و زیبا استفاده کنید. اگر از طرح ها و المان های بسیار زیاد و متنوع استفاده کنید، هزینه دکوراسیون بالا خواهد رفت. این مورد نیز در فروشگاه های اینترنتی صادق است. شما برای راه اندازی فروشگاه خود باید یک قالب انتخاب کنید. اگر دسترسی شما به تعداد قالب ها نامحدود باشد، به همین میزان هزینه شما بالا می رود. هرچند می توان از میان چند قالب محدود انتخاب کرد و برای شروع زیاد هزینه نکرد.

 

تاثیر امکانات فروشگاه در هزینه ساخت فروشگاه آنلاین

همچنین ممکن است در فروشگاه فیزیکی شما 10 غرفه متفاوت وجود داشته باشد. هرچه تعداد غرفه ها یا طبقات بیشتر باشد، فروشگاه شما هزینه بیشتری نیاز دارد. این مسئله در مورد فروشگاه اینترنتی با تعداد صفحات تعیین می شود. شاید بخواهید برای مقاصد مختلفی صفحه طراحی کنید. برای مثال صفحه درباره ما، تماس با ما، استخدام و بسیاری صفحات دیگر از طریق فروشگاه ساز قابل تولید است. هرچه تعداد این صفحات بیشتر (یا نامحدود) باشد، هزینه های شما بیشتر خواهد شد.

جزئیات پراهمیت در هزینه راه اندازی فروشگاه اینترنتی تاثیر دارند

موارد جزئی دیگری نیز هستند که قیمت فروشگاه شما را بالا می برند. برای مثال کوپن های تخفیف، اپلیکیشن اختصاصی فروشگاه، اعمال فیلتر بر روی کالاها، تعیین سطح دسترسی کاربران، سئوی اختصاصی و بسیاری موارد دیگر می توانند هزینه های بیشتری برای فروشگاه اینترنتی شما ایجاد کنند. برخی از این موارد در ابتدا ضروری نیست؛ بنابراین می توانید بدون واهمه فروشگاه خود را با هزینه های اندک شروع کنید. پس از مدتی که کسب و کار شما رونق گرفت و به قول معروف «کار و بارتان سکه شد» به دنبال امکانات بیشتر باشید.

 

نوید صادقی

نظر خود را بیان کنید