فروشگاه ساز ناپ کامرس - ناپ فارسی
شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

راهنمای افزایش کارایی فروشگاه‌ساز ناپ‌کامرس (بخش اول)

راهنمای افزایش کارایی فروشگاه‌ساز ناپ‌کامرس (بخش اول)

پلتفرم فروشگاه ساز ناپ‌کامرس (nopCommerce) یکی از قدرتمندترین فروشگاه رایگان است که پس از گذشت چندین سال فرایند طراحی و توسعه مداوم به یک فروشگاه با کیفیت و کارایی بالا تبدیل شده است. نمونه‌های دمو قرار داده شده از این فروشگاه از طرف سازندگان اصلی این پلتفرم، همگی امتیازات 100 یا نزدیک به 100 را از Google PageSpeed دریافت نموده‌اند. این فروشگاه دارای قابلیت‌ها و امکاناتی است که به صاحبان فروشگاه این اجازه را می‌دهد تا فروشگاه خود را بهینه کرده و کارایی آن را افزایش دهند.


به منظور افزایش کارایی چند مورد باید بررسی شود. تنظیمات ناپ‌کامرس، بررسی تنظیمات شخصی‌سازی شده و چند مورد دیگر. در ادامه امکانات و قابلیت‌های مربوط به فروشگاه ناپ‌کامرس در رابطه با افزایش کارایی فروشگاه معرفی می‌شوند.

 


تنظیمات ناپ‌کامرس

در این بخش تنظیمات مهم ناپ‌کامرس مربوط به افزایش کارایی معرفی خواهند شد.


تنظیمات کارایی (Performance setting):

با مراجعه به پنل مدیریت، در بخش پیکربندی، تنظیمات، بروشور در بخش "کارایی"، 5 گزینه قابل انتخاب وجود دارد. با انتخاب این گزینه‌ها کارایی فروشگاه به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. صاحبان فروشگاه قبل از فعال کردن این گزینه‌ها باید توضیحات فراهم شده برای هر گزینه در صفحه مربوطه را به دقت مطالعه کنند. فعال کردن این گزینه‌ها امکان غیرفعال کردن برخی از امکانات دیگر را دارد. این گزینه‌ها عبارت‌اند از:


- نادیده گرفتن قوانین کنترل دسترسی

- نادیده گرفتن قانون‌های محدودیت در هر فروشگاه

- چشم پوشی از تخفیف

- چشم پوشی از محصولات برجسته

- کش قیمت‌های محصول


پنل کارایی

 


تنظیمات کوچک‌سازی و ایجاد باندل:

 با مراجعه به پنل مدیریت، در بخش پیکربندی، تنظیمات، تنظیمات عمومی و متفرقه، پنل SEO، صاحبان فروشگاه می‌توانند فایل‌های CSS و Javascript مربوط به فروشگاه را فشرده و کوچک‌سازی کنند که این امر باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری صفحات فروشگاه افزایش پیدا کند. در این پنل دو گزینه موجود در رابطه با کوچک‌سازی عبارت‌اند از:


- کوچک سازی بسته جاوا اسکریپت

- کوچک سازی بسته CSS


کوچک سازی

 


تنظیمات بومی سازی:

در پنل مدیریت، در بخش پیکربندی، تنظیمات، تنظیمات عمومی و متفرقه، پنل بومی سازی، چندین گزینه پراهمیت وجود دارد. فعال کردن این گزینه‌ها باعث می‌شود که بارگذاری صفحه فروشگاه برای دفعه اول زمان بیشتری ببرد ولی بعد از بارگذاری اولیه تمام صفحات با سرعت بیشتری بارگذاری خواهند شد. گزینه‌های موجود در رابطه با افزایش کارایی بومی سازی عبارت‌اند از:


- بارگذاری همه منابع در هنگام شروع

- بارگذاری همه موارد محلی سازی شده در شروع (برای مواردی که فروشگاه دارای دو یا تعداد بیشتری زبان است. نیازمند حافظه بیشتری است و فعال سازی این گزینه در مواقعی که تعداد محصولات موجود در فروشگاه زیاد باشد توصیه نمی‌شود).

- بارگذاری همه نام‌های مناسب موتور جستجو در هنگام شروع (نیازمند حافظه بیشتری است و فعال سازی این گزینه در مواقعی که تعداد محصولات موجود در فروشگاه زیاد باشد توصیه نمی‌شود).


بومی سازی

 


تنظیمات نگهداری:

ناپ‌کامرس دارای بخش "نگهداری" است که از طریق پنل مدیریت، سیستم، نگهداری قابل دسترسی است. با اجرای این قابلیت اطلاعات بدون استفاده از پایگاه داده و سیستم فایل‌های فروشگاه حذف می‌شوند تا کارایی و سرعت فروشگاه افزایش یابد. توصیه می‌شود که قابلیت‌های نگهداری در بازه‌های زمانی مشخص اجرا شود. مواردی که با اجرای فرایند نگهداری حذف می‌شوند عبارت‌اند از:


- حذف مشتریان مهمان (انتخاب دوره زمانی که اطلاعات مشتریان مهمان در آن دوره زمانی از پایگاه داده فروشگاه حذف شود).

- حذف سبدهای خرید رها شده (حذف سبدهای خرید رها شده قبل از بازه زمانی مشخص شده).

- حذف فایل‌های قدیمی export شده (انتخاب دوره زمانی که فایل‌های سیستم را به روز نگه دارد).

- ایندکس گذاری مجدد جداول پایگاه داده (جداول پایگاه داده را طوری به‌روزرسانی می‌کند که ایندکس‌های محصولاتی که دیگر موجود نیستند حذف شود).


نگهداری

 


تنظیمات دیگر:

- سعی در استفاده از آخرین نسخه پلتفرم nopCommerce.

- سعی در رفع کردن "هشدار"های به نمایش درآمده در بخش پنل مدیریت، سیستم، هشدارها.

- در صورتی که هیچ یک از تنظیمات موجود به کارایی فروشگاه کمکی نکرد، بهتر است تا همه افزونه‌ها به صورت موقت پاک شوند تا کارایی فروشگاه تست شود.

- نیازمندی "نیاز به پرفیکس www" در بخش پنل مدیریت، پیکربندی، تنظیمات عمومی و متفرقه به مقدار "صفحه‌ها باید دارای پرفیکس www باشند"  تغییر پیدا کند تا از سربار هدایت مجدد (redirect) کاسته شود.

- برای نسخه‌های قبل از 4.10 توصیه می‌شود که در بخش پنل مدیریت، پیکربندی، تنظیمات، تنظیمات مدیا فعال شود.

- حذف زبان‌ها، واحدهای پولی و فروشگاه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شوند.

- حذف قالب‌ها و افزونه‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

- کسب اطمینان از فعال بودن وظایف "خالی کردن حافظه نهان"، "حذف مهمان‌ها" و "زنده نگه‌داشتن".

- غیر فعال کردن گزینه‌های "ذخیره‌سازی آخرین صفحه مشاهده شده" و "ذخیره‌سازی آدرس‌های IP" در بخش پنل مدیریت، پیکربندی تنظیمات، تنظیمات مشتری.

 


شخصی سازی

شخصی سازی

 


در صورتی که فروشگاه ساز ناپ‌کامرس به منظور افزایش قابلیت‌ها شخصی‌سازی شده باشد، باید اطمینان کسب شود که تغییرات اعمال شده به کارایی ناپ‌کامرس آسیبی نرسانند. این بخش بیشتر تمرکز بر توسعه دهندگان دارد.


در مرحله اول تمام تغییرات اعمال شده باید تجزیه و تحلیل شوند. بهتر است کدهای تغییر یافته با کدهای اصلی مقایسه شوند و سپس بهبود یابند. این کار با برنامه WinMerg امکان پذیر است.


بر اساس تجربه، بیشتر مشکلات به وجود آمده مربوط به کار با پایگاه داده است. به عنوان مثال درخواست‌های SQL بسیار کند یا با دفعات بالا اجرا می‌شوند. بهتر است چنین مشکلاتی پیدا شوند و با استفاده از راه‌حل‌هایی مانند کش سازی حل شوند.


همچنین ناپ‌کامرس دارای سیستم پروفایلر است که می‌تواند به توسعه دهندگان در تشخیص درخواست‌هایی که باعث کند شدن فروشگاه می‌شود کمک کند. این پروفایلر در بخش پنل مدیریت، پیکربندی، تنظیمات، همه تنظیمات با نام " storeinformationsettings.displayminiprofilerinpublicstore" در دسترس است و قابل فعال شدن است.


به منظور کسب اطلاعات بیشتر بهتر است موارد زیر مورد مطالعه قرار گیرد:


استفاده از بهترین کارایی ASP.NET Core که توسط تیم توسعه‌دهنده ASP.NET آماده شده است.

- ابزار بررسی کارایی.

- نظارت بر کارایی پایگاه داده و کسب اطلاعات بیشتر درباره تنظیمات کارایی SQL.

- اجرای آزمون‌های تحمل بار (load testing) به منظور تشخیص موارد حساس.

نظر خود را بیان کنید