در تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی به دلیل وجود ابزارهای مخصوص امر بازاریابی معنی جدیدی پیدا میکند. صاحبان فروشگاههای اینترنتی میتوانند با ارسال مستقیم پیامهای گوناگون به مشتریان فروشگاه خود، احتمال فروش را افزایش داده و اطمینان کسب کنند که مشتریان فروشگاه برای خرید مجدد به فروشگاه بازگردند.
یکی از سیستمهای پراستفاده در بازاریابی فروشگاههای اینترنتی، سیستم ارسال ایمیل به مشتریان ثبت نام کرده فروشگاه است. صاحبان فروشگاه میتوانند با ارسال اطلاعات و تبلیغات با محتوای گوناگون سعی در افزایش تعداد مشتریان و فروش احتمالی فروشگاه خود شوند.
در روشهای سنتی بازاریابی با استفاده از سیستم ایمیل، ایمیلهایی با محتوای عمومی مانند ورود محصولات جدید به فروشگاه یا فروش ویژه و حراج، به تمامی مشتریان ثبت نام شده در فروشگاه ارسال میشود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از روشهای بازاریابی عمومی با استفاده از سیستم ایمیل بهرهوری بالایی ندارند که به همین دلیل استفاده از روشهای بازاریابی شخصیسازی شده (Personalized) پیشنهاد میشود. در روش بازاریابی شخصیسازی شده، اطلاعات و مشخصات محصولات و سرویسهایی به مشتریان ارسال میشود که در رابطه با محصولات و خدمات استفاده شده توسط همان مشتری در فروشگاه باشند. به عبارت دیگر هر مشتری اطلاعاتی را دریافت میکند که برای آن مشتری مهم یا جذاب باشد.
با استفاده از افزونه خودکارسازی سیستم بازاریابی برای فروشگاههای اینترنتی ایجاد شده توسط فروشگاه ساز ناپکامرس (nopCommerce)، صاحبان فروشگاه میتوانند فرایند ایجاد ایمیلهای بازاریابی با محتوای شخصیسازی شده برای هر مشتری و ارسال آنها را به صورت کاملاً خودکار انجام داده و هزینههای مورد نیاز برای ایجاد یک سیستم بازاریابی اینترنتی را کاهش دهند. این افزونه با استفاده از دادههای به دست آمده از سابقه فعالیت کاربران و مشتریان فعالیت کرده و با توجه به قالبهای ایجاد شده توسط صاحبان فروشگاه در زمانهای مشخص برای مشتریان ایمیلهای مخصوص ارسال میکند.
قابلیتهای افزونه:
1- بازیابی سبد خرید رها شده – با ایجاد قالب پیام "سبد خرید رها شده" توسط صاحب فروشگاه، این افزونه به صورت خودکار سبدهای خرید رها شده را شناسایی کره و به مشتریان مربوطه ایمیلی در رابطه با یادآوری جهت تکمیل فرایند خرید ارسال خواهد کرد.
2- انقضای گارانتی محصولات خریداری شده – صاحبان فروشگاه با استفاده از این افزونه میتوانند ایمیلهایی در رابطه با انقضای گارانتی محصولات خریداری شده توسط مشتریان برای آنها ارسال کنند. پیامهای انقضای گارانتی در زمانهای مشخص شده توسط صاحبان فروشگاه (به عنوان مثال یک سال بعد از فرایند خرید محصول توسط مشتری) به مشتریان ارسال میشود و به مشتریان در رابطه با امکان تمدید مهلت گارانتی کالای خریداری شده اطلاع میدهد. در چنین شرایطی مشتریان میتوانند جهت تمدید گارانتی خود به فروشگاه مراجعه کرده و احتمال فروش را افزایش دهند. محتوای این پیامها و زمان ارسال آنها به مشتریان توسط صاحبان فروشگاه قابل تنظیم است.
3- پیشنهاد محصولات مرتبط به مشتریان – صاحبان فروشگاه با استفاده از این افزونه میتوانند ایمیلهای حاوی محصولات مرتبط به صورت خودکار ایجاد کرده و به مشتریان فروشگاه ارسال کنند. هر ایمیل فقط شامل محصولات مرتبط با محصول خریداری شده توسط مشتری است که به صورت خودکار با توجه به تنظیمات اعمال شده توسط صاحبان فروشگاه انتخاب میشود و در یک قالب از پیش ایجاد شده ارسال میشود. تنظیمات این بخش از افزونه به صاحب فروشگاه این اجازه را میدهد که مشخص کند یک محصول مرتبط چگونه توسط افزونه انتخاب شود. این تنظیمات عبارتاند از:
- محصولاتی که حداقل X دستهبندی یکسان داشته باشند.
- محصولاتی که حداقل X تولیدکننده یکسان داشته باشند.
- محصولاتی که حداقل X ویژگی یکسان داشته باشند.
- محصولاتی که حداقل X برچسب یکسان داشته باشند.

4- تنظیمات خودکار برای اعلان ایمیلها.
5- قالبها با قابلیت شخصیسازی توسط صاحب فروشگاه برای پیام ایمیلهای ارسالی به مشتریان (ایجاد شده با استفاده از ویرایشگر TinyMCE).
6- قابلیت اتصال فایل به ایمیلهای ارسالی.
7- قابلیت ارسال ایمیلهای پیگیری بعد از گذشت دورههای زمانی گوناگون زمانهای گوناگون.
8- وجود دلایل گوناگون برای ارسال ایمیلهای پیگیری.
9- حاوی پاپآپهای (Popup) گوناگون با توجه به شرایط مختلف.
10- پشتیبانی از قابلیت چند-فروشگاهی.
11- پشتیبانی از قابلیت چند-زبانی.
ویژگیهای افزونه:
پشتیبانی از نسخههای 4.10، 4.20 و 4.30 پلتفرم nopCommerce (ناپکامرس).