در اختیار داشتن فروشگاه اینترنتی برای تجارتهای بزرگ و کوچک به یک امر حیاتی تبدیل شده است. به منظور حفظ موقعیت در بازار رقابتی، صاحبان تجارت نیاز دارند تا به مشتریان خود نشان دهند که همیشه در دسترس هستند. از طرفی حفظ مشتریان قدیمی به تنهایی کافی نیست. صاحبان تجارت همواره باید به دنبال معرفی تجارت خود به مشتریان احتمالی جدید باشند تا از بقای تجارت خود اطمینان کسب کنند.
یک فروشگاه اینترنتی به صاحبان تجارت این اجازه را میدهد تا همواره به نیازهای مشتریان پاسخگو باشند و از نیازها و درخواستهای مشتریان آگاه شوند. از طرفی با کسب اطلاعات جمعآوری شده از طرف مشتریان و عدم محدودیت موقعیت مکانی فروشگاه، صاحبان تجارت میتوانند با استفاده از تبلیغات هدفمند و شخصیسازی شده به دنبال گسترش روابط و مشتریان خود باشند.
جذب مشتری باعث ایجاد اطلاعات میشود و اطلاعات صحیح یکی از مهمترین عوامل در موفقیت هر تجارت است. در تجارتهای کوچک دستهبندی، نگهداری و استفاده از این اطلاعات به روشهای سنتی امکانپذیر (هر چند دشوار) است ولی در تجارتهای متوسط و بزرگ با توجه به تعداد مشتریان، تولیدکنندگان و دیگر اعضای فعال در یک فروشگاه حجم اطلاعات بسیار بزرگتر بوده و مدیریت این اطلاعات بدون سیستمی یکپارچه غیر ممکن خواهد بود.
به منظور مدیریت اطلاعات موجود در یک تجارت، سیستمهای "مدیریت روابط مشتریان" یا CRM (Customer Relationship Management) به وجود آمدهاند و به صورت گسترده در سطح جهانی استفاده میشوند. کار اصلی این سیستمها جمعآوری، دستهبندی و نگهداری اطلاعات موجود یک تجارت است.
یک فروشگاه اینترنتی منبع مناسب و بزرگی از اطلاعات سودمند است که باید حفظ و نگهداری شوند. یکی از مهمترین شیوههای حفظ این اطلاعات، ادغام فروشگاه اینترنتی با سیستمهای CRM است. در این صورت صاحبان تجارت میتوانند اطلاعات فروشندگان، مشتریان، محصولات، موجودیها و دیگر اطلاعات مهم را به صورت لحظهای ذخیره و استفاده کنند.
در ادامه قصد داریم تا مزیتهای استفاده از سیستم CRM و ادغام این سیستم با فروشگاه اینترنتی را معرفی کنیم.
یک سیستم CRM با دستهبندی اطلاعات جمعآوری شده و نگهداری اطلاعات مرتبط در محیطهای مرتبط به خود به کاربران این اجازه را میدهد تا در موقعیتهای گوناگون بهترین تصمیمات را با استفاده از اطلاعات مرتبط بگیرند. از بخشهای مهمی که هر سیستم CRM باید اطلاعات آن را حفظ کرده و نگهداری کند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1- فروش
کسب و حفظ اطلاعات مربوط به فروشهای گذشته و ارائه نکات مهم درباره فروشهای مهم و احتمالی آینده به کاربران کمک میکند تا درباره آینده فروشگاه و انبار فروشگاه خود برنامهریزی دقیقی داشته باشند.
2- بازاریابی
با جمعآوری اطلاعات مربوط به خرید و فروشهای مشتریان و فروشندگان کاربران این امکان را پیدا میکنند تا بازاریابی خود را با استفاده از تبلیغات هدفمند و شخصیسازی شده بهبود بخشند.
3- خدمات مشتریان
با استفاده از اطلاعات خریدهای گذشته، درخواستها، مشکلات و دیگر موارد مشابه، کاربران میتوانند برای مشتریان فروشگاه خود خدمات بهتری را ارائه کرده و در نتیجه تجربه کاربری را افزایش دهند. افزایش تجربه کاربری باعث افزایش احتمال فروش میشود.
4- خدمات حضوری
این بخش، اطلاعات تجارتهایی که دارای بخش خدمات حضوری یا خدمات ارسال هستند را جمعآوری و مدیریت میکند. کاربران میتوانند با استفاده از این اطلاعات برای افزایش کاربرد و بهینگی خدمات حضوری خود برنامهریزی کنند.
5- مدیریت پروژه
این بخش اطلاعات پروژههای موجود در هر تجارت را ذخیره و نگهداری میکند. کاربران میتوانند با استفاده از این بخش، پروژههای در حال اجرا در تجارت خود را به صورت لحظهای مدیریت کند. این امر از ایجاد خلل و سردرگمی در بخشها و مراحل مختلف یک پروژه جلوگیری میکند.
کار اصلی یک سیستم CRM مدیریت اطلاعات تمام قسمتهای یک تجارت است. اطلاعات یک امر ضروری در مدیریت و برنامهریزی هر تجارت موفق است. یک فروشگاه اینترنتی با در اختیار داشتن تعداد مشتریان و فروشندگان بالا همواره نیازمند یک سیستم CRM کاربردی است تا از حفظ اطلاعات سودمند اطمینان کسب شود. این امر در فروشگاههای B2B (Business to Business) که تراکنشهای خرید فروش با مقادیر بالاتری انجام میشود و تجارتهای مختلف با اطلاعات حیاتی با یک دیگر به مبادله میپردازند اهمیت بیشتری پیدا میکند. از طرفی جدایی سیستم CRM و پلتفرم فروشگاه از یکدیگر باعث ایجاد ناهماهنگی و سردرگمی میشود. کاربران سیستم فروشگاه همواره باید توجه خود را بین سیستم فروشگاه و CRM تقسیم کنند که این امر احتمال خطا را افزایش میدهد. ادغام سیستم CRM با فروشگاه باعث میشود تا کاربران فروشگاه در محیط مدیریتی فروشگاه از امکانات سیستم CRM بهرهمند شوند.
تیم ناپفارسی با ارائه خدمات ادغام سازی پنل مدیریتی فروشگاههای اینترنتی بر اساس پلتفرم nopCommerce با سیستم Microsoft Dynamics CRM 365 به صاحبان فروشگاه این امکان را میدهد تا از سیستم قدرتمند CRM شرکت Microsoft در محیط فروشگاه خود استفاده کنند. Microsoft Dynamics CRM 365 با داشتن محیط کاربری آشنا، ابزار پیشفرض قدرتمند و معماری انعطافپذیر گزینه مناسب برای صاحبان تجارت است.